Saturday, February 18, 2012

homma kuosissa

Sisaret ja veljet ovat ottaneet yhteyttä ja ihmetelleet kun ei tule kirjoituksia. Tälle on varsin perinteinen selitys. On ollut kaikkinaisia kiireitä. On pitänyt seilata halki suomenniemen ja tavata toimittajia yms. Jospa tässä tilanne taas rauhoittuisi siten, että jäisi aikaa plokin seuraajienkin virkistämiseen ja sanan kylvöön täällä netissä.

Aini Linjakumpu on saanut valmiiksi tärkeän kirjan hoitokokouksista. Lukekaa. Lähiaikoina on tulossa myös kirja hyväksikäytetyn tarinasta. Siihenkin kannattaa tutustua kun se ilmestyy.

38 comments:

Anonymous said...

Sama vika ekamiehellä, ei oikein nyt ole ehtinyt kommentoimaan.
- Ekamies

Anonymous said...

Kuka on hyväksikäyttöjä koskevan kirjan kirjoittaja? Johanna Hurtig?
-Tokanainen

Anonymous said...

Kävin "omat polut"-sivulla. Mielenkiintonen se Risto Leppäseen liittyvä pohdinta. Tekis mieli yllyttää turkulaisia kysymään Sulilan Kimmolta ohjeita, miten se osasi niin näpsäkästi laittaa Olavi Voittosen leppäämään helluntaiseuroissa. Yks nätti puhelu vaan, ja se oli siinä. Eikä se ollu henkistä väkivaltaa, veljellistä rakkautta vaan, laulaa Eino Grön vai oliko se Olavi Virta.

Anonymous said...

On eri asia laittaa puhuja hyllylle rikostutkinnan ajaksi kuin tässä Turun tapauksessa. Ei siinä ole mitään ongelmaa, Voittosen tapa hoitaa asioita herättää vielä tänä päivänäkin hirmuista kritiikkiä ja hän on omalla toiminnalla ja julkisilla lausunnoilla aiheuttanut paljon vahinkoa liikkeen sisällä ja ulkona.

Anonymous said...

February 18, 2012 12:39 PM

Asia on näin.

Mutta mehän ei myönnetä, ei varmasti.

Anonymous said...

"tavata toimittajia..." :)

Muuten olen kanssasi samaa mieltä mutta älä nyt älä leijumaan.

Anonymous said...

KP sai vuosikokoukselta neljän vuoden kakun. Johtokunta valitsi pj:n jatkamaan. Turkulaisilta suuri tuki hengellisen vallankäytön jatkamiselle.

Anonymous said...

"suuri tuki hengellisen vallankäytön jatkamiselle."

Koska ei ole yhtään niin rohkeaa joka olisi kehdannut/rohjennnut tehdä vastaehdotusta Sehän pitäisi pohjustaa ennalta ja sopia, ja sellaisesta kiirisi äkkiä tieto eli pidettäisiin eriseuraisena!

1 Vaikeneva erimielinen.

Anonymous said...

Sinulle, joka rinnastit jännästi:

" miten se osasi niin näpsäkästi laittaa Olavi Voittosen leppäämään helluntaiseuroissa. Yks nätti puhelu vaan, ja se oli siinä."

Tilannehan oli täysin käsittämätön, että rikostutkinnan käynnissä ollessa puljun päällikkö ei itse älyä siirtyä siksi ajaksi syrjään!

Anonymous said...

Johannes! Olet lahjasi antanut vaihatuspöydälle, kirjoituksesi antaa lohtua kiusatulle, kiusaajaa ne kiusaa. Olen lukenut vanhempia julkaisujasi eikä niissä ole vanhentunutta asiaa, tietysti joku ajankohtainen aihe joiltakin osin on jäänyt taakse mutta se perimmäinen tarkoitus ei koskaan vanhene, avoimuus, lähimmäisen rakkaus, henkilökohtainen usko, puhumisen lahja, vaikenemisen vääryys, lapsen ja heikomman puolustaminen, naisen asema ja lukemattomat muut aiheet on aina ajankohtaisia. Kiitos taas kerran niistä, en koskaan ole tuntenut sinun julkaisuista että olisit leijaillut vaan ennemminkin olet jalat maassa ja mieli useimminkin myös hiukan allapäin muurin murtajana oikeudenmukaisemman elämän puolesta puhujana, Raamatun sanaa ylimpänä auktoriteettina kunnioittaen. Paco

Anonymous said...

Tilannehan oli täysin käsittämätön, että rikostutkinnan käynnissä ollessa puljun päällikkö ei itse älyä siirtyä siksi ajaksi syrjään!


Se ei ole meillä tapana. Ja sehän tarkoittaisi (maailamalle), että jotain hämärää olisi takana. Ei, ei ja vielä kerran ei sellaiselle.
Vaietaan vaan kuoliaaksi.

Anonymous said...

Kiitos Johannes että jaksat edelleen vaikuttaa asioihin. Niin moni olisi jo vaiennut, kaiken sen jälkeen mitä olet osaksesi saanut ikävää kohtelua ja pahoja puheita.

Anonymous said...

Hengellistä vallankäyttöä on monenlaista.

Vakavaa on jos joku asemansa puolesta alkaa määritellä toisen ihmisen uskoa. Yksilö tai ryhmä voi asettua toisen arvioimisessa sellaiselle omahyväiselle tasolle, joka vastaa kaikilta osin farisealaisuuden itsetuntemusta, sitä jossa uskon tila määriteltiin näkyvien rajamerkkien ehdottomalla toteuttamisella.


Pietismin henkilökohtaista sydämen luottamusta korostava uskon tulkinta syntyi tarpeesta kyseenalaistaa yhteisön (kirkon) tapa määrittää oikea usko oikeiden elämänvalintojen kautta. Parin sadan vuoden aikana pietismin perilliset ovat muodostaneet samankaltaisen tradition jota torjumaan ajatustapa aikanaan syntyi.

Anonymous said...

Edelliseen kirjoitukseen:

Amen!

Ref

Anonymous said...

Näin on kuten tuossa edellisen edellinen kirjoitti. Amen kuten Ref. PACO

Anonymous said...

Henkilökohtainen usko on tärkein, kyllä. Onko olemassa kuitenkin vaara lipsua individualismiin korostaessamme henkilökohtaista uskoa? Että pärjäämme omilla voimillamme ilman seurakuntaa? Ollaanko niin vahvoja henkilökohtaisessa uskossamme että ei ole tarvetta seurakunnan avulle tai neuvoille?

Tässäkin asiassa on olemassa, mielestäni, kultainen keskitie. Itse en koe pystyväni omilla voimilla uskomaan ja olen kiitollinen Jumalalle että Hän on antanut minulle uskonsisaria ja -veljiä auttamaan minua tässä elämässä. Pelastukseni on kuitenkin viime kädessä kiinni omasta henkilökohtaisesta uskostani, että Jeesus on kuollut ja sovittanut minun synnit.

-Ihmettelijä

Anonymous said...

-Ihmettelijä

February 20, 2012 11:16 PM


Samaa mieltä.

Anonymous said...

Ihmettelijä:
"Henkilökohtainen usko on tärkein, kyllä. Onko olemassa kuitenkin vaara lipsua individualismiin korostaessamme henkilökohtaista uskoa? Että pärjäämme omilla voimillamme ilman seurakuntaa? Ollaanko niin vahvoja henkilökohtaisessa uskossamme että ei ole tarvetta seurakunnan avulle tai neuvoille?"

Samaa mieltä ja eri mieltä. Henkilökohtainen usko on tärkein, kyllä.

Seurakunnan rooli on mielestäni tukea ja auttaa uskovaista uskossaan kun hän ITSE sitä haluaa ja tuntee tarvitsevansa. Ei niinkuin nyt, että seurakunta valvoo, vahtii ja seuraa uskovan vaellusta. Ja havaitessaan pienenkin poikkeamisen virallisesta opista ja perinnäissäännöistä, "seurakunta" (lue: ry:n silmäätekevät) ryhtyy vaatimaan ja pakottamaan täydelliseen yksimielisyyteen ja parannukseen. Tämä tällainen toiminta on mielestäni henkistä/hengellistä väkivaltaa ja omakohtaisen uskon mitätöintiä.

Anonymous said...

#Seurakunnan rooli on mielestäni tukea ja auttaa uskovaista uskossaan kun hän ITSE sitä haluaa ja tuntee tarvitsevansa. Ei niinkuin nyt, että seurakunta valvoo, vahtii ja seuraa uskovan vaellusta. Ja havaitessaan pienenkin poikkeamisen virallisesta opista ja perinnäissäännöistä, "seurakunta" (lue: ry:n silmäätekevät) ryhtyy vaatimaan ja pakottamaan täydelliseen yksimielisyyteen ja parannukseen. Tämä tällainen toiminta on mielestäni henkistä/hengellistä väkivaltaa ja omakohtaisen uskon mitätöintiä.#

Näin Väinö Havas vastaa sinulle vuonna 1933 Siionin Lähetyslehdessä:

Älkää sovittako itseänne tämän maailman muodon jälkeen vaan muuttakaa itseänne mielenne uudituksen kautta, että koettelisitte mikä Jumalan hyvä, otollinen ja täydellinen tahto olisi" (Room 12: 2).
Nämä apostoliset neuvon ja nuhteen sanat ovat kaikki kirjoitetut pyhille veljille ja sisarille Kristuksessa, siis uudesti syntyneille Jumalan lapsille. Jos niitä sovitetaan ulkopuolisiin, lain alla oleviin ihmisiin ja heitä komennetaan niiden mukaan vaeltamaan , on se kuin syntymätöntä opetettaisiin kävelemään.

Nämä neuvon ja nuhteen sanat eivät siis ole lakia vaan sensijaan evankeliumia kuuluen täydelliseen evankeliumin työhön, kuten Paavali kirjoittaa Timoteukselle : Saarnaa sanaa , pidä päälle sekä hyvällä, että sopimattomalla ajalla, rankaise, nuhtele, neuvo kaikella siveydellä ja opetuksella; sillä tulee aika, jolloin ei he voi terveellistä oppia kärsiä. jne

Meidänkin on näitä raamatun kohtia evankeliumin hengessä tulkittava. Ne ovat rakkaan isän kallita opetuksia armaille lapsilleen, ei uskosta leikkamiseksi vaan uskossa varjelemiseksi.

Synnille ei siis suoda pienintäkään lievitystä, mutta rikoksiin sortunutta matkamiesta puhutellaan
armon ja laupeuden hengessä. Ei kehoiteta vian tähden luopumaan Kristuksesta ja kieltämään uskoa vaan uskovaisena armolapsena ojennetaan parannuksen askelille.

Vasta sitten jos kristitty on näille evankeliumin neuvoille ja nuhteille tottelematon, hän repäisee itse itsensä armosta irti.

M

Anonymous said...

Siis täydelliseen evankeliumiin kuuluvat neuvon, opetuksen ja nuhteen sanat. Tämä siksi, että säilytään uskomassa.
Tätä lienee mahdoton ulkopuolisen ymmärtää niin kuin Havaskin tuossa kirjoittaa syntymättäömän kävelemään opettamisesta. Uskovainen sen ymmärtää.

On kyse kahdesta näkökulmasta jotka eivä koskaan kohtaa

M

Anonymous said...

February 22, 2012 1:15 AM

Koskaan pakko ei tule sydämestä eikä vaatimus tuo rauhaa, aina ihmisen on itse tehtävä parannus, tätä ei hoitokokouksilla saavuteta. Tässä menee vanhoillislestadiolaisuus vikaan kun itse ollaan mukamas niin puhdasoppisia että on vara lähteä Raamatun sanaa vääristelemään ja omia tulkintoja julistamaan. Edes tunnustettu harhaoppi ei ole muuttanut käytäntöjä vaan nyt tätä harjoitetaan hyllytyksillä ja tehtävistä vapautuksilla, se on myös lähimmäisen mustamaalaamista ja mitätöintiä.

Anonymous said...

Ihmettelijä on sitä mieltä että ihmisen ei tarvitse henkilökohtaisesti saada syntien anteeksisaamisen kautta parannuksen armoa.

Tärkeintä ei ole että sielu kelpaa Jumalalle.

Tärkeintä taitaa olla kuuliaisuus sille ihmisopille, jota opetetaan pukeumiseen, kielenkåyttöön ja muuhin erottautumiseen liittye. Uskoa ei tarvita kunhan on kymppilesta!

Anonymous said...

"Siis täydelliseen evankeliumiin kuuluvat neuvon, opetuksen ja nuhteen sanat. Tämä siksi, että säilytään uskomassa.
Tätä lienee mahdoton ulkopuolisen ymmärtää niin kuin Havaskin tuossa kirjoittaa syntymättäömän kävelemään opettamisesta. Uskovainen sen ymmärtää."

Liikkeen sisällä uskovana ymmärsin sen juuri noin ja vaikka uskoin noin, voin silti pahoin. Liikkeen ulkopuolella uskovana ajattelen nyt, että kyseessä on useimmiten hengellinen väkivalta, johon meidät kaikki on liikkeen sisällä opetettu. Meidät on opetettu hyväksymään hengellinen väkivalta ja käyttämään sitä. Meidät on opetettu uskomaan, että se on oikein ja rakkaudellista.

Tässä on muodostunut pitkä väkivallan ketju, jossa on hämärtynyt näkemys siitä, mikä on toisen ihmisen kunnioittamista, ja jossa väkivallasta on tullut normaalielämää ja toivottavaa käyttäytymistä.

En syytä uskovaisia, uskoinhan itsekin. Olen kiitollinen viime vuosina syntyneistä keskusteluista. Tämä kommentti ei liene liity millään tavalla alkuperäiseen blogi-kirjoitukseen, anteeksi syrjäytyminen.

Että vieläkin vuosien jälkeen voi olla vapauttavaa, että vihdoin saa julkisesti puhua. Eihän lähteneenäkään ole voinut...ennen kuin nyt.

Kiitos.

Anonymous said...

Raamatun mukainen täydellinen evankeliumi on minäkeskeiselle omavanhurskaalle nykyihmiselle hengellistä väkivaltaa.
Ihminen korottaa itsensä ja ikiomat uskonkäsityksensä Jumalaksi ja ei voi terveellistä oppia kuulla.

Jumalan valtakunnasta saarnataan kuitenkin edelleen parannusta ja syntien anteeksiantamusta kaikille, jotka haluavat ottaa sen vastaan.

Anonymous said...

Ja se evankeliumin saarna poikkeaa kaikesta muusta. Se ei jätä ketään välinpitämättömäksi ; se joko parantaa tai aiheuttaa pahentumista ja vihaa.

Anonymous said...

"Raamatun mukainen täydellinen evankeliumi on minäkeskeiselle omavanhurskaalle nykyihmiselle hengellistä väkivaltaa."

Tässä taannoin oli Suomi24:lla erään raamattututkijan blogikirjoitus, joka oli otsikoitu jokseenkin näin: "vl-liikkeessä saarnataan typistettyä evankeliumia". Lähes poikkeuksetta laidasta laitaan asiantuntijoiden käymässä blogikeskustelussa oltiin samaa mieltä tutkijan kanssa. Ihmettelen jos löytyy lainkaan perusteluja sille etteikö näin olisi. Joten tämä toteamuksesi on hyvin epäuskottava ja mielestäni lähinnä naurettava.

Anonymous said...

Ei typistettyä mutta siinä mielessä typistävää evankeliumia joka riisuu kaikesta omasta vanhurskaudesta mutta lahjoittaa tilalle Kristuksen täydellisen vanhurskauden.
Jokainen sen kuuleva saa sen uskoa.

Anonymous said...

Olipas taas päivämiehessä juttu...

"..soitonopettajan työ ei Aarnea niinkään kiehdo eikä hän uskovaisena halua konserttipianistiksi.." (Nro.8,s.11)

Odotellaan niin kyllä näitä uskovaisia konserttipianistejakin ilmaantuu, kunhan saavat opintonsa päätökseen.

Anonymous said...

February 22, 2012 12:53 PM

Sanoja, sanoja, sanoja... näinhän se on. Kun liikkeen johtokaan ei tuota käytännössä toteuta niin täydellisyys sana on tuossa liikaa vanhoillislestadiolaisuuden nykytilanteessa.
PACO

Anonymous said...

Mainio kuvaus tuo kymppilessu. Juuri sen kaltaisen hengellisyyden takana muhii sydämen kovuus, ylimielinen ja omahyväinen toisen tuomitsemisen armoton henki, salaiset synnit (kuten pf) ja pakonomainen uskon tulkinta. Sellaisessa ei tarvetta armosta uskomiselle, ei tarvetta omakohtaiselle parannuksen tekemiselle eikä ymmärrystä sille, miten Jumalan valtakunnan osallisuus on suuri ja pyhä salaisuus. Se on paljo enemmän kuin että joku on ns. meikäläinen.
Kiitos anonyymille. Alkaa avautua syvälliset uskon näköalat.

Anonymous said...

me-keskeinen omavanhurskaus leimaa ja ja lyö läpi koko SRK-uskovaisuuden, jossa ei mitään heikkouksia tai puutteita. Maailma meitä kadehtii ja pilkkaa. Uskoo ken tahtoo??????

Anonymous said...

"Älkää sovittako itseänne tämän maailman muodon jälkeen vaan muuttakaa itseänne mielenne uudituksen kautta, että koettelisitte mikä Jumalan hyvä, otollinen ja täydellinen tahto olisi" (Room 12: 2).

Mikä on Jumalan tahto? Jeesus sen sanoi: lähimmäisenrakkaus. "Siinä on laki ja profeetat."

Mikä on tämän maailman muoto ja meno? Ahneus, heikomman alistaminen, hyväksikäyttö. Itselle isompi osuus, kaverista viis.

Tämän mukana ei kristityt sais mennä.

Anonymous said...

Mainio blogi Kotimaa24:llä, jossa siteerataan Franz Pieperiä: "Luterilainen kirkko ei samaista itseään una sanctan kanssa. Päinvastoin se tunnustaa, että Jumalan lapsia on sellaisissakin yhteisöissä, joissa ihmisoppien ohessa evankeliumi vielä tulee sen verran kuuluville, että usko Kristukseen syntien ainoana poistajana sen kautta voi syntyä (s.21)".

Olen lukenut tämän saman tekstin Luthin alkuperäisten kirjoitusten käännöksistä, taisi olla Huonepostillassa.

Tässä kohden SRK opettaa väärin. SRK-n oppi on lähellä tuota una sanctan oppia eli katolilaisuutta.

Anonymous said...

En minä jätä teitä orvoksi ; minä tulen teidän työnne.

Sanalla " orvot" Herra osoittaa, miltä hänen seurakuntansa näyttää sekä sen oman tuntemiseen mukaan että maailman silmissä. Se ei ole kaunis, hyvin järjestetty valtakunta, vaan hajalle lyöty viheliäisten orpolasten joukko, jolla ei ole johtajaa, ei suojaa eikä turvaa tässä maailmassa. Sitäpaitsi maailma pilkkaa pitää hulluina heitä siksi, että he pitävät itseään Jumalan kansana.
( Luther : Mannaa Jumalan lapsille)

Täällä moni kyllä tietää , mistä pellosta aarre löytyy. Menkää ja ostakaa se pelto. Saatte tunnollenne menetetyn rauhan.

M

Anonymous said...

En ole loukkaamismielessä liikenteessä, mutta täytyy kyllä sanoa, että kovin kova on tuo ajatus hajanaisesta seurakunnasta. Jumalalla on kyllä vara koota lapsensa yhteen saman katon alle. Mikä se semmoinen Isä on, joka lyö lapset hajalle ja särkee kodin?

Se, ettei Jumalan lapsijoukko voi olla konkreettinen ihmisten yhteisö, on täysi harhaoppi. Raamattu kyllä puhuu Pyhän Hengen kokoavasta ja rauhaa rakastavasta vaikutuksesta. Sitä, onko jossakin huitsinnevadassa samalla tavalla uskovia, me emme voi tietää. Pyhä Henki ei aiheuta eriseuraisuutta. Ja Jumala laittaa Henkensä minne haluaa. Se kummiskin on selvää, ettei Pyhä Henki sodi itseään vastaan. Näin kuitenkin tehdään kristillisyydessä. Se ei ole Jumalasta lähtöisin. Ekumenia on hyvä aikomus, mutta käytännössä tarkoittanee lähinnä itsepetosta.

Anonymous said...

"Jumalalla on kyllä vara koota lapsensa yhteen saman katon alle. Mikä se semmoinen Isä on, joka lyö lapset hajalle ja särkee kodin?"

Ainoastaan Jumalan luoma seurakunta voi olla hengellinen yhteisö.
Muut ovat yhdistyksiä tai ompeluseuroja.

Anonymous said...

Pääasia että säilyis usko.massa.

Anonymous said...

"Täällä moni kyllä tietää , mistä pellosta aarre löytyy. Menkää ja ostakaa se pelto. Saatte tunnollenne menetetyn rauhan.

M"

Mutta, mutta. Luther juuri sanoi siteraamassasi kohdassa, ettei tällä orpolasten joukolla ole johtajaa. Mikä sitten on SRK:n ja johtokunnan puheenjohtajan, johtokunnan eli "apostolijoukon" tehtävä.