Friday, November 18, 2011

checkpoint

Ihmisellä lienee luonnollinen pyrkimys kontrollointiin. Ehkä siinä ei sinänsä ole mitään erikoisen pahaa. Huvittavaksi tilanne menee kun yritetään kontrolloida jotakin sellaista, jonka kontrollointi on kertakaikkisen mahdotonta.

Olen esimerkiksi kuullut tarkastustoimenjohtajien kertovan, että henkilöllä X ei ole pyhää henkeä!! Nämä spiritometrimestarit haistavat hengen metrien päästä. Tuomio on varma, tarkka ja lopullinen.

Mitenköhän Yläkerran Herra suhtautuu näihin fariseuksiin? Aivan; sen kertoo jo isokirjakin.

Harmillinen tilanne sikälikin, että henkien haistajienkin elämä olisi helpompaa, jos he ottaisivat hetken hieman rennommin ja miettisivät mistä tässä kaikessa oikeasti on kyse.

52 comments:

Anonymous said...

Kuulostaa vaaralliselta.

Anonymous said...

Tulisivat nyt haistaan mun henkeä niin lopettaisivat lyhyeen, vasta herännyt ja kahvi tippuu keittimessä, pitää kokoajan itsekin vaan hengittää sisäänpäin ettei taju lähe. Onko pakko kaivaaa verta nenästä toisen henkeä haistelemalla?

Anonymous said...

Kontrollointi tuo valtaa; lisää pelottavuusefektiä ja tietäjä-illuusiota. Kontrolloinnin pelote pitää kontrolloitavat varovaisina. Sulautuminen massaan tarjoaa suojan.

Anonymous said...

Pyhä henki -käsite on hyvä lyömäase silloin kun jonkun naama alkaa ärsyttää. Se tuo valtaa vallattomille.

Mikä tuo pyhä henki muuten oikeasti on?

Ne teot, joita uskovaiset sanovat tekevänsä pyhän hengen vaikuttamina ovat usein suoranaista väkivaltaa muita ihmisiä kohtaan.

Onko siis pyhä henki jokin, jolla voi oikeuttaa pahat teot?

Anonymous said...

Onhan herätysliikkeitä eri puolilla maailmaa, joissa erityisesti korostetaan Pyhän Hengen merkitystä ihmisen uskonelämässä.
Pyhä Henki korottaa ensisisjaisesti Kristusta,ja pienentää ihmistä.
Jeesus asuu Pyhän Henkensä kautta uskovassa ihmisessä, kirkastaen Kristuksen sovitustyötä, antaen voimaa kilvoitella syntiä vastaan, antaen voimaa kertoa uskosta siitä osattomille,Pyhä Henki jakaa armolahjoja:
Vahvistavat armolahjat (1. Kor. 12)

-Henkien erottaminen
-Henkien karkottaminen
-Ilmestyksen armolahja
-Kielillä puhuminen
-Kielten selittäminen
-Terveeksi tekeminen
-Tiedon sanat
-Uskon armolahja
-Viisauden sanat
-Voimalliset teot

Palvelevat lahjat (Room. 12)

-Antaminen
-Avustaminen
-Johtaminen
-Laulun armolahja
-Laupeuden harjoittaminen
-Palveleminen
-Rohkaiseminen

Pyhän Hengen täyteys ja sitä kautta Kristuksen osallisuus uskovan ihmisen elämään vaatisi äärettömän laajan Raaamatun selityksen, muttaa olkoon tässä aluksi.
Mikään seurakunta ei voi omia Pyhää Henekä, että meillä Hän vain vaikuttaa, Pyhä Henki on kuin tuuli, se puhaltaa missä tahtoo, samoin toimii Jeesus Pyhän Henkensä kautta tämän päivän maailmassa.

Anonymous said...

Eräässä keskustelutilaisuusessa tuli selväksi että Pyhä henki antaa myös oikean poliittisen näkemyksen ja se ei ole Perussuomalainen :)

Anonymous said...

November 19, 2011 12:08 AM

Pyhä henki on siis käsitteenä yhtä laaja, ristiriitainen ja epämääräinen kuin esim. kososlainen henki.

Luulenpa, että pohjimmiltaan pyhä henki -käsitettä käytetään samalla tavalla kuin kososlainen henki -käsitettä: kukin omiin itsekkäisiin tarkoituksiinsa.

Anonymous said...

"checkpoint"

"Ihmisellä lienee luonnollinen pyrkimys kontrollointiin. Ehkä siinä ei sinänsä ole mitään erikoisen pahaa. Huvittavaksi tilanne menee kun yritetään kontrolloida jotakin sellaista, jonka kontrollointi on kertakaikkisen mahdotonta.

Olen esimerkiksi kuullut tarkastustoimenjohtajien kertovan, että henkilöllä X ei ole pyhää henkeä!! Nämä spiritometrimestarit haistavat hengen metrien päästä. Tuomio on varma, tarkka ja lopullinen.

Mitenköhän Yläkerran Herra suhtautuu näihin fariseuksiin? Aivan; sen kertoo jo isokirjakin.

Harmillinen tilanne sikälikin, että henkien haistajienkin elämä olisi helpompaa, jos he ottaisivat hetken hieman rennommin ja miettisivät mistä tässä kaikessa oikeasti on kyse.
Posted by Joh: at 9:00 PM 6 comments"
##

KÄSITTEITÄ:

- 'ihminen'
- 'kontrollointi'
- 'huvittava tilanne'
- 'kertakaikkiaan mahdoton'

- 'tarkastustoimenjohtaja'
- 'henkilö X'
- 'pyhä henki' (pienillä alkukirjaimilla)
- 'spiridometrimestari'
- 'haistavat hengen'
- 'tuomio'
- 'varma'
- 'tarkka'
- 'lopullinen'

- 'Yläkerran Herra' (isoilla alkukirjaimilla)
- 'fariseukset'
- 'isokirja' (pienellä alkukirjaimella)

- 'harmillinen tilanne'
- 'sikälikin' (mikäli...?)
- 'elämä*
- 'olisi helpompaa'
- 'jos'
- 'ottaisivat hetken hieman rennommin'
- 'miettisivät'
- 'mistä oikeasti on kyse'
- 'tässä kaikessa'
##

"Tuesday, October 25, 2011
Mo Tii Vi
Kommenteissa aika-ajoin kysellään motiivien perään. Jännä. Kun vasta-argumentit loppuvat on helppo ryhtyä epäilemään, päivittelemään tai keksimään motiiveja. Kun kalikka kalahtaa kipeästi, täytyy keksiä syy kivulle.

Näissä piireissä yleensä heilutetaan joko eriseurakorttia tai katkeruuskorttia. Kaikki, mikä on jollakin tapaa uutta, on eriseuraista. Eriseuraleimakirvestä on viime vuosina käytetty 70-luvun tapaan ellei jopa ahkerammin. Henkilö, joka esittää nk. "vääriä" kantoja on tietysti katkera ja hänet voi siksi ohittaa kokonaan.

Hassua.

Ei minulla ole mitään erityisiä motiiveja. Kirjoittelen mitä sattuu mieleen juolahtamaan. En kuvittele muuttavani mitään. Kirjoitan jos siltä tuntuu. Ei siihen sen korkeampia pyrkimyksiä liity. Missään tapauksessa en halua perustaa mitään seuroja en eri enkä sama seuroja. Niitä on jo maailmassa ihan riittävästi!
Posted by Joh: at 11:05 PM 91 comments"
##

- No comments.

(Ad F.)

Anonymous said...

Ovatko verrannollisia keskenään "pyhä henki" ja jumaluuskompleksi?

Wikipediasta lainattua;
"Jumaluuskompleksi on mielentila, jossa henkilö uskoo, että hänellä on yliluonnollisia voimia tai jumalallisia kykyjä. Tällainen henkilö usein uskoo olevansa yhteiskunnan sääntöjen yläpuolella ja ansaitsevansa erikoista huomiota. Leimallisia piirteitä ihmisissä, jotka potevat jumalakompleksia, ovat itsekeskeisyys, manipulatiivuus, välinpitämättömyys ja empatian puute."

Anonymous said...

"Tuesday, May 10, 2011
Usko Vain En
Joku on kysellyt: oletko sinä?

Koko pienen elämäni olen hävennyt. Ennen koulua, koulussa, armeijassa, yliopistoissa, työpaikoilla.
Enää en häpeä.
Tarkkaan ottaen en tiedä, miksi häpesin. Ehkä erilaisuuttani? ehkä sitä, mitä asian sanominen olisi aiheuttanut? Ehkä itseäni? Ehkä sitä etten osannut olla asian kanssa aivan rehellinen? Ehkä sitä, että häpesin?

Termillä "uskovainen" on huono maine. Se herättää usein minussakin negatiivisia mielleyhtymiä. Kristitty on parempi. Se kertoo kaiken olennaisen. Myös uskomisen keskeisimmän sisällön.

Kyllä. Olen Kristitty. Vakaumuksellinen Kristitty.


Nykyisin osaan olla siitä iloinen. Vapaus, rauha ja ilo ovat tulleet todeksi. Minä en enää häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja tuo pelastuksen kaikille!
Posted by Joh: at 2:32 AM 229 comments"

Anonymous said...

Sivussta seuranneena olisi kiva tietää mitä Ad.f.LLÄ on Johannes Alarantaa vastaan? Tuo menee jo sairaalloisen vainoamisen laskuun...jos sinulla ei ole vielä lääkitystä ...ole hyvä ja hanki sellainen......tai laita koneeseesi esto bloggerin sivustoille...

Anonymous said...

Ad Fontesilla meni vain pasmat sekaisin, kun Johanes otti aiheeksi Pyhän Hengen.
Pyhää Henkeä kun ei tosiaan voi Jumalan Sanan mukaan kahlita toimimasta missä Hän haluaa toimia.Pyhä Henki kun ei ole sullottavissa johonkin ikäänkuin pulloon ja korkki kiinni, että vain tietyn seurakunnan ihmisten seurassa Hän vaikuttaisi.
Eli ts. Jeesus Pyhän Henkensä välityksellä puhuu ihmisille eri puolilla maailmaa niin Sanansa kuin kirjoitetun Jumalan sanan kautta ja pelastaa ihmisiä missä Hän tahtoo Taivaan kotiin.
Ad Fontesin mainostama rakkauden henki muuttui nyt hänessä hetkeksi Pyhästä Hengestä pahaksi hengeksi.

Anonymous said...

"Sivussta seuranneena olisi kiva tietää mitä Ad.f.LLÄ on Johannes Alarantaa vastaan? Tuo menee jo sairaalloisen vainoamisen laskuun...jos sinulla ei ole vielä lääkitystä ...ole hyvä ja hanki sellainen......tai laita koneeseesi esto bloggerin sivustoille...

November 19, 2011 5:11 AM"
##

OLETKO - sivusta seuranneena - lukenut Ad Fontesin kommentit?

Jos olet lukenut, ja jos ymmärrät lukemaasi, niin huomaat, että Ad Fontesilla EI ole MITÄÄN blogistia eikä näillä blogisivuilla kommentoivia ihmisiä vastaan. En tunne (=en ole tunnistanut) näistä ihmisistä ainoatakaan. Kuinka minulla voisi olla jotakin jotakuta vastaan?

ASIAT riitelevät, EI ihmiset. Minun puoleltani asia on näin.

KUN täällä (näissä blogeissa) nostetaan esille erilaisia "teemoja", ja niiden yhteydessä osoitetaan kritiikin kärki tiettyyn suuntaan (milloin mihinkin...?), niin lienee kohtuullista ITSE KUNKIN hyväksyä se, että ei ITSE asetu kaiken kritiikin yläpuolelle. Silloin saattaa olla vaara sokeutua niin, että ei huomaa itsessään mahdollisesti piilevää kompleksia (katso November 19, 2011 2:22 AM).

OLEN pyrkinyt välttämään henkilökohtaisuuksiin menemistä.

Näiden blogien TEEMAT käsittelevät - suoraan tai välillisesti - (mm.) Jumalan sanaa, vanhoillislestadiolaista elämänliikettä (SRK), (jne...?)

Olen nostanut esille Raamatusta aiheisiin liittyviä kohtia.

Olen nostanut esille kristillisyytemme (SRK) historiasta ja elämästä (omakohtaisen kokemuksen pohjalta) toisenlaista näkökulmaa näihin blogeissa käsiteltäviin asioihin. Omatuntoni ei ole tätä sairastanut, koska en puhu/kirjoita "vastoin parempaa tietoani".

JOSKUS näissä blogeissa/kommenteissa on peräänkuulutettu järjen käyttöä. Toivoisin, että sitä myös käytettäisiin - nimenomaan - TOTUUDESTA tinkimättä. Epämääräiset vihjailut, yleistyksineen, eivät mielestäni puhu totuuden puolesta.

Olen tietoisesti halunnut olla antamatta voimakkaille tunteille valtaa. Silloin (minun mielestäni) järki toimii paremmin.

Ad Fontes

Anonymous said...

Minusta tuntuu kokemukseni perusteella, että Pyhä Henki katoaa, jos ei käy säännöllisesti seuroissa. Paino sanalla säännöllisesti. Ja sinusta ollaan siten huolissaan.

Näillä asoilla ei pitäisi leikkiä.

Anonymous said...

"Älkää lyökö laimin seurakuntaanne"

"Veljet, meillä on siis täysi oikeus astua sisälle kaikkeinpyhimpään, koska Jeesus on uhrannut verensä

ja näin avannut meille uuden, elämään vievän tien, joka kulkee väliverhon -- hänen ruumiinsa -- kautta.

Meillä on suuri ylipappi, jonka haltuun on uskottu Jumalan koko huone.

Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä.

Pysykäämme horjumatta tunnustuksessa ja toivossa, sillä hän, joka on antanut meille lupauksensa, on luotettava.

Pitäkäämme huolta toinen toisestamme ja kannustakaamme toisiamme rakkauteen ja hyviin tekoihin.

Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan.

Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi.

Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat.

Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana.

Kuinka paljon ankaramman rangaistuksen ansaitseekaan mielestänne se, joka polkee jalkoihinsa Jumalan Pojan, pitää epäpyhänä liiton verta, jolla hänet itsensä on pyhitetty, ja häpäisee armon Henkeä!

Mehän tunnemme hänet, joka on sanonut: -- Minun on kosto, minä olen maksava, sekä myös: -- Herra on tuomitseva kansansa." (Hepr. 10:19-30)

Anonymous said...

Kyllä täällä Johannesta vastaan jollakin jotain on hampaankolossa, taitaa sanoa liian suoraan sellaisia asioita joista pitäs olla hiljaa, vaieta argumenttien loppuessa. Tämä Pyhä henki asia on taas yksi SRK:n kompastuskivi kun on tullu omittua sellaista johon ei Raamattu anna lupaa. Ad Fontes ei ole tuonut mitään selkoa vaan todistaa kuten kirkonkin opetus on, taitaa vl:t varoa tuon kirkon ärsyttämistä, ennen kyllä sanoivat suoraan mitä mieltä kirkon opetuksesta ovat, se oli varmaan sitä väärän hengen aikaa.

Anonymous said...

Selittäessään Paavalin kääntymystä Luther opettaa
seuraavasti:
Tässä on erinomattain huomattava, että vaikka Jumala taivaasta puhuu Paavalin kanssa, hän ei kuitenkaan tahdo kumota saarnavirkaa, eikä jonkun hankkimaan jotain erinomaista, vaan osottaa hänen kaupunkiin saarnastuoliin taikka kirkkoherran tykö, kussa hän saisi kuulla ja oppia, mitä hänen olisi opittavaa. Sinä saadaan oppia, kuinka autuaaksi tulla taitaan, eikä pidä odottaman Jumalan tekevän jotain uutta, taikka lähettämän enkeliä taivaasta. Sillä Hän tahtoo, että me käymme kuulemaan evankeliumia niiltä, jotka sitä saarnaavat; siellä on hän löydettävä, eikä mistään muualta.

Eriseuraiset katsovat saarnavirkaa ylen, istuvat sillä välillä loukkoon odottamaan Pyhää Henkeä. Mutta he pettyvät ja löytävät armaan hiljaisen kyyhkyisen sijasta mustan kaarneen, joka on itse perkele.

Sillä minkätähden tahtovat he vaatia Herraamme Jumalaa antamaan heidän nähdä jotain erinomaista Täytyipä itse Paavalinkin , joka kuulee Vapahtajan Kristuksen ääneen ja sanan , mennä kaupunkiin kuulemaan Ananiasta.

Näin siis Luther opetti 1500-luvulla. Näin opetetaan vl-kristillisyydessä tänäkin päivänä. Pyhä Henki puhuttelee ihmisiä monella tavalla, mutta armahtaa vain seurakunnassaan saarnatun sanan kautta. Näin se Raamatun mukaan on vaikka omalle järjelle se on käsittämätön.
-M-

Anonymous said...

8:57 AM

Näin on sanottu. Missään ei mainita SRK:ta vaan puhutaan aina Jumalan seurakunnasta. Kunpa SRK pysyy siinä tehtävässä jatkossa mikä heillä on eli maallinen palvelu tehtävä vanhoillislestadiolaisuuden lähetys, nuoriso ja rippikoulutyö sekä julkaisutoiminta.

Anonymous said...

"Kyllä täällä Johannesta vastaan jollakin jotain on hampaankolossa, taitaa sanoa liian suoraan sellaisia asioita joista pitäs olla hiljaa, vaieta argumenttien loppuessa. Tämä Pyhä henki asia on taas yksi SRK:n kompastuskivi kun on tullu omittua sellaista johon ei Raamattu anna lupaa. Ad Fontes ei ole tuonut mitään selkoa vaan todistaa kuten kirkonkin opetus on, taitaa vl:t varoa tuon kirkon ärsyttämistä, ennen kyllä sanoivat suoraan mitä mieltä kirkon opetuksesta ovat, se oli varmaan sitä väärän hengen aikaa.

November 19, 2011 8:49 AM"
##

EI Raamattu puhu mitään "argumenteista".

ITSE kukin saa peilata itseään Jumalan sanan edessä.

ITSE kukin saa säästää "argumenttinsa" tuomiopäivän varalle (jos luulee niiden olevan tarpeeksi painavia). Jos pettyy, voi syyttää vain itseään.

Ad Fontesin ei tarvitse "tuoda mitään selkoa". Minua blogistin (ja hänen kanssaan samanmielisten) "argumentit" eivät ole toistaiseksi "vakuuttaneet" eivätkä hetkauttaneet.
##

NÄYTTÄÄ siltä, että minun viestejäni (motiiviani) käsitetään (tarkoituksellisesti tai tahattomasti) väärin.

Minun motiivini on teidän, LAPSET, puolustaminen. Minun käsitykseni on, että tälle sivustolle kirjoittavat ihmiset, blogistin kanssa yhteistä uskoa tunnustavat ihmiset, ovat vaarassa joutua uskossaan haaksirikkoon. Tästä olen halunnut varoittaa teitä, lapset. (Jostakin syystä tätä ei ymmärretä tai ei haluta ymmärtää.)

SRK:n opetus ja toiminta on korkeammassa kädessä. Se ei ole muuttunut. Minun puolustelujani se ei tarvitse.
##

YLLÄ olevassa kommentissa sanotaan:

"Tämä Pyhä henki asia on taas yksi SRK:n kompastuskivi kun on tullu omittua sellaista johon ei Raamattu anna lupaa."
##

PYHÄSTÄ Hengestä ja sen voimasta on Jumalan valtakunnassa saarnattu aina - jokaisessa saarnassa - ja saarnataan tänäkin päivänä. Se EI OLE SRK:n kompastuskivi, päinvastoin, se on uskon kulmakivi. Se kirkastaa Vapahtajaa, Herraa Jeesusta, uskon alkajaa ja päättäjää. Se - ja VAIN se - synnyttää uskon.

Usko ilman Pyhää Henkeä on turha.
##

KOMPASTUSKIVESTÄ:

"Kristus, seurakunnan kulmakivi"

Pietari (joka rakastaa Jeesusta) kirjoittaa:

"Tulkaa hänen luokseen, elävän kiven luo, jonka ihmiset ovat hylänneet mutta joka on Jumalan valitsema ja hänen silmissään kallisarvoinen.

Ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi rakennukseksi, pyhäksi papistoksi, toimittaaksenne hengellisiä uhreja, jotka ovat Jumalalle otollisia Jeesuksen Kristuksen tähden.

Sanotaanhan Raamatussa: -- Katso, minä lasken Siioniin kulmakiven, valitun kiven, jonka arvo on suuri. Joka häneen uskoo, ei joudu häpeään.

Te, jotka uskotte, saatte siis osaksenne tämän arvon ja kunnian, mutta niille, jotka eivät usko, "kivestä, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakivi,

kompastuskivi ja kallio johon langetaan". Koska he eivät tottele sanaa, he kompastuvat, ja se heidän osakseen on määrättykin.

Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa.

Ennen te ette olleet kansa, mutta nyt te olette Jumalan kansa. Ennen te olitte armoa vailla, mutta nyt on Jumala teidät armahtanut." (1. Piet. 2:4-10)

(Ad F.)

Anonymous said...

Tällä kertaa J ei oikein ymmärtänyt mistä kirjoittaa. On nittäin aivan varma, että ystävyys vahvistuu ja kovin erimielisten välille ei synny ystävyyttä. Kristillisessä kielenkäytössä asiasta käytetään "kuvaa" on yhteinen mieli/ yhteinen henki. Ja toisinpäin ei ole jne.

Toinen juttu on sitten se kun ruvetaan taivuttelemaan väkisin ystävyyteen tai kaikista asioista samaa mieltä olemiseen (en tarkoita pelastuksen asiaa). R-ihmiset kuuluisi monien mielestä omistaa samankokoiset kengät, toimia samoissa ammateissa (rakentaminen tai kauppa mutta ei ainakaan kirkko) äänestää samaa vihreää puoluetta (Paavoa), ajaa suurella autolla ja järjestää jokavuosi ristiäiset. Jos jokin jäi mainitsematta niin pyydän toimittajasetää (af?) korvaamaan virheet.

Mittari on siis olemassa.

Anonymous said...

Milloin Pyhä henki lähtee ihmisestä kun se hänellä on jo syntyessään, eikös lapsi ole uskon esikuva ja lunastettu jo Jeesuksen lunastus työn kautta. Lapsuususkossa olevan lestadiolaisperheen lapsen ei tarvitse tehdä parannusta mutta "epäuskoisen" kodin lapsen tulee tehdä parannus jotta tulisi autuaaksi. Milloin se lapsi sitten "kieltää" uskon, näinhän se vl uskon opetuksen mukaan on että usko kielletään joko sanoin tai teoin, jos ei ala talostella rauhanyhdistyksen porukoissa niin onko se merkkinä vai mikä?

Anonymous said...

"November 19, 2011 10:03 AM"
##

En tiedä, tarkoititko "toimittajasedällä" "(af?)"

Edellisen kommentin kirjoittajaa.

Jos tarkoitit, niin tässä korjattu ja täydennetty teksti kokonaisuudessaan:

"(tabula rasa)"

(Ad F.)

PS. (tabula rasa)

Anonymous said...

"Milloin Pyhä henki lähtee ihmisestä kun se hänellä on jo syntyessään, eikös lapsi ole uskon esikuva ja lunastettu jo Jeesuksen lunastus työn kautta. Lapsuususkossa olevan lestadiolaisperheen lapsen ei tarvitse tehdä parannusta mutta "epäuskoisen" kodin lapsen tulee tehdä parannus jotta tulisi autuaaksi. Milloin se lapsi sitten "kieltää" uskon, näinhän se vl uskon opetuksen mukaan on että usko kielletään joko sanoin tai teoin, jos ei ala talostella rauhanyhdistyksen porukoissa niin onko se merkkinä vai mikä?

November 19, 2011 10:19 AM"
##

PÄIVÄÄ ja hetkeä ("milloin Pyhä Henki lähtee ihmisestä") ei useinkaan tiedä kukaan, (ei välttämättä ihminen itsekään), eikä se ole relevantti kysymys. Ei sillä "tiedolla" ole mitään merkitystä.

Jumalan Henki osoittaa ihmiselle hänen tilansa. Siksi on tärkeää uudestaan ja uudestaan tulla Jumalan sanan kuuloon. On tärkeää kuunnella sanaa itselleen eikä toisille.

(Kun - vaikkapa - katsotaan kieroon kasvanutta puuta, niin sen kierouden voi todeta paljaalla slmällä, mutta ei voi tietää, milloin kieroon kasvaminen on alkanut. Niin on usein ihmisen uskonelämässäkin.)

(Ad F.)

Anonymous said...

Ap.t.19 1-6

1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat

Ajattelin, että onko tänäkin päivänä, että on kuin Paavalin päivinä?

Vain uudestisyntynyt ihminen voi saada näitä Pyhän Hengen lahjoja. Pyhä Henki ei jaa niitä muille. Yliluonnollisia kykyjä voi olla "ei uskovillakin", mutta näiden alkuperä ei ole Jumalassa, vaan Raamattu ilmoittaa että ne ovat peräisin hänen vastustajastaan. Lahjojen käytön tulee aina kirkastaa Jumalaa ja Hänen toimintaansa, eikä koskaan ihmistä. Ne eivät toimi, jos pääosan kaappaa ihminen. Koska ihmiset, myös armolahjojen saajat, ovat vajavaisia ihmisiä, tulee lahjojen kautta tapahtuvaa toimintaa tarkkailla Raamatun kriteereillä, jotta ne voidaan erottaa Jumalan vastustajan yliluonnollisesta toiminnasta. Sielunvihollinenkin pyrkii jäljittelemään Jumalan lahjoja ja pyrkii yliluonnollisten ilmiöiden kautta johtamaan palvonnan itseensä eli johdattamaan ihmisiä harhaan.

Pyhän Hengen lahjojen tunnusmerkkejä ovat rakkaus ja nöyryys. Armolahjat eivät ole omia suorituksia tai osoita tiettyä kyvykkyyttä, vaan ne ovat nimenomaan armon hengen lahjoja, jotka saadaan rukouksessa uskon välityksellä.

Kaikki armolahjat on käytettävä palveluun. Jokaisen kristityn tulee pyrkiä yhä enemmän osallistumaan seurakunnan rakentamiseen.

Mitään lahjaa ei saa nostaa muitten lahjojen yläpuolelle. Niistä ei saa tulla ylpeäksi. Ei saa myöskään kadehtia niitä, jotka ovat saaneet lahjoja. Tulee muistaa, että armolahja on annettu ilman saajan ansioita. Päämääränä on seurakunnan vahvistaminen ja Jeesuksen kirkastaminen. Pyhä Henki on toiminut kautta aikojen kristittyjen keskellä. Jumala on kirjoituttanut myös sanansa näiden lahjojen kautta. Näin on syntynyt Raamattu, joka on tarkoitettu uskoville ohjeeksi ja kirjaksi, josta ihmiset oppivat tuntemaan Jumalan, Kristuksen ja Pyhän Hengen

Anonymous said...

Mitä mieltä olette tästä ajatuksesta, pohjautuu Jumalan sanaan:
Pyhällä Hengellä täyttymistä voi tapahtua monta kertaa siksi, kun Pyhä Henki asuu uskovan sydämessä. Mutta Pyhän Hengen kastetta (sinetti) ei anneta kun yhden kerran. Eli Pyhän Hengen kaste ei ole sama asia kuin täyttyminen Pyhällä Hengellä, joka voi tapahtua monta kertaa.

Myös Apt 10:43-47 kertoo, että Pyhän Hengen kaste sekä Pyhällä Hengellä täyttyminen voi myös tapahtua yhtä aikaa, sillä niin myös tapahtui Apt 10:43-47:ssa:

Apt 10:43-47 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta." Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat. Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin, sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi: "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"

Mutta silti on erotettava toisistaan Pyhän Hengen kaste, joka tuo Pyhän Hengen asumaan uskovan sydämeen: Eli on yhden kerran tapahtuva asia. Ja sitten Pyhällä Hengellä täyttyminen, joka voi tapahtua useamman kerran, jonka seurauksena saadaan mm. Pyhän Hengen lahjoja.

Ja lisäksi, Joh. 3:8

Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
Tämä on Jeesuksen vertaus, joka kertoo, että Pyhää Henkeä ei voida kahlita jonkin tietyn seurakunnan omaisuudeksi.
On kolmiyhteinen Jumala: Isä, Poika ja Pyhä Henki, jos yhtä osaa kolmiyhteisestä Jumalasta eli Pyhän Hengen toimintaa ei ihminen voi kahlita, ei hän voi kahlita myöskään Jumalan ja Jeesuksen toimintaa, sillä Jumalan Sana on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.
Näin ollen tänäkin päivänä ne ihmiset eri puolilla maailmaa, eri herätysliikkeissä, jotka uskovat evankeliumin, tekevät parannuksen ja saavat Pyhän Hengen sinetin sisimpäänsä, että ovat Jumalan Lapsia ja taivaskelpoisia pelastuvat kadotuksen tuomiolta.
Joko Sinä uskot tämän, tai Sinä et usko!
Rukoile, että Jeesus kirkastaisi asian Sinulle, luota enemmän Jumalan Sanaan kuin ihmisten puheeseen.

Anonymous said...

"-- ja kovin erimielisten välille ei synny ystävyyttä. Kristillisessä kielenkäytössä asiasta käytetään "kuvaa" on yhteinen mieli/ yhteinen henki. Ja toisinpäin ei ole jne.--

November 19, 2011 10:03 AM"

~~

Mitä jos se Pyhä Henki onkin lähtenyt itsestä eikä siitä toisesta, jos ystävyyttä ei synny??

Anonymous said...

Onko vl-porukalla joku erityinen kielilläpuhumisen lahja? Eikö pitäisi olla, koska sehän on Raamatun mukaan merkki Pyhästä Hengestä? Ainakaan yleisesti ottaen kielitaito ei lestadiolaisilla ole kovin hääppöinen :)

Anonymous said...

Onhan. Kaanaankieli.

Anonymous said...

Muutamia ajatelmia,vaikka ihminen olisi ollut uskomassa ja saanut Pyhän Hengen sinetin siitä sisimpäänsä Hän voi kuitenkin lupua uskostaan ja kuinka silloin voi Pyhä Henki enää Hänessä vaikuttaa?
Uskovaisten joukoissa voi hyvin kulkea niin johto- kuin rivijäseninä ihmisiä, jotka näyttävät uskomassa olevilta, mutta Pyhä Henki ei enää ole samaa mieltä, vaikka matkakumppanit luulevat toisin.
Silloin voi tietenkin asian havaittuaan rukoilla vaikka näin:

Jumala, luo minuun puhdas sydän ja uudista minut, anna vahva henki. Älä karkota minua kasvojesi edestä, älä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi. Anna minulle jälleen pelastuksen riemu ja suo minun iloiten sinua seurata. (Ps.51:12-14)

Lopputulema voi kuitenkin olla tämä,eli Jeesus ei enää Pyhän Henkensä avulla vaikuta uskovaisessa, riippumatta siitä missä asemassa hän seurakunnassa vaikuttaa, vaikka saarnaajana hän voi saarnata ilman , että Pyhä Henki enää toimii hänen kauttaan.
Jokaisen uskovaisen kannattaisi rukoilla itselleen henkien erottamisen armolahjaa, että voisi tulkita saarnat, onko ne Pyhän Hengen välittämiä saarnoja.
Lisäksi jokaisen uskovaisen olisi hyvä lukea paljon Raamattua rukoillen, että Pyhä Henki avaisi kirjoitukset, silloin olisi aina hyvä peilta saarnattua Sanaa, onko se Raamatun mukaista.

Näinä aikoina voi käydä niin johto-kuin riviuskoville näin:
1.Tim. 4:1
Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja

1.Tim.6-10
Sillä rahan himo on kaiken pahan juuri; sitä haluten monet ovat eksyneet pois uskosta ja lävistäneet itsensä monella tuskalla.

Anonymous said...

"Väärät profeetat"

"Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia.

Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita.

Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä.

Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä.

Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen.

Hedelmistä te siis tunnette heidät.

Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.

Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.'

Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!'" (Matt. 7:15-23)

Anonymous said...

"Kaksi tietä"

"Hyvä on sen osa, joka ei vaella jumalattomien tavoin, ei astu syntisten teille, ei istu pilkkaajien parissa

vaan löytää ilonsa Herran laista, tutkii sitä päivin ja öin.

Hän on kuin puu, vetten äärelle istutettu: se antaa hedelmän ajallaan, eivätkä sen lehdet lakastu. Hän menestyy kaikissa toimissaan.

Niin ei käy jumalattomien. He ovat kuin akanat, joita tuuli ajaa.

Väärintekijät saavat kerran tuomionsa, syntisillä ei ole sijaa vanhurskaiden joukossa.

Herra ohjaa omiensa tietä, mutta jumalattomien tie päätyy tuhoon." (Ps. 1:1-6)

Anonymous said...

"Viiniköynnöksen oksat"

JEESUS puhuu omilleen:

"Minä olen tosi viinipuu, ja Isäni on viinitarhuri.

Hän leikkaa minusta pois jokaisen oksan, joka ei tuota hedelmää, mutta jokaisen hedelmää tuottavan oksan hän puhdistaa liioista versoista, jotta se tuottaisi hedelmää entistä enemmän.

Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät.

Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Eihän oksa pysty tuottamaan hedelmää, ellei se pysy puussa, ja samoin ette pysty tekään, ellette pysy minussa.

Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää. Ilman minua te ette saa aikaan mitään.

Joka ei pysy minussa, on kuin irronnut oksa: se heitetään pois, ja se kuivuu. Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne palavat poroksi.

Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, voitte pyytää mitä ikinä haluatte, ja te saatte sen.

Siinä minun Isäni kirkkaus tulee julki, että te tuotatte runsaasti hedelmää ja niin osoitatte olevanne opetuslapsiani.

Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin olen minä rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani.

Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.

Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä.

Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.

Te olette ystäviäni, kun teette sen minkä käsken teidän tehdä.

En sano teitä enää palvelijoiksi, sillä palvelija ei tunne isäntänsä aikeita. Minä sanon teitä ystävikseni, olenhan saattanut teidän tietoonne kaiken, minkä olen Isältäni kuullut.

Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy. Kun niin teette, Isä antaa teille kaiken, mitä minun nimessäni häneltä pyydätte.

Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne." (Joh. 15:1-17)

Anonymous said...

Miksi poistit Johannes mun kysymyksen sinulle ? Heräsi epäluottamus, jos täällä saa kysyä vain tietynlaisia kysymyksiä

Terv eksynyt

Anonymous said...

Yksi Pyhän Kirjan suurimpia totuuksia liittyy “uudestisyn­tymisen” kokemukseen ja Pyhän Hengen todistukseen uskovan hengessä ja sydä­messä. Pelastus Herran Jee­suksen Kristuksen puhdista­van veren kautta on paljon enemmän, kuin pelkästään jokin pääntiedolla omaksuttu asenne. Liian suuri osa ai­kamme evankelista uskontoa on pelkkää uskontoa. Siinä ei ole sijaa oikealle kokemuk­selle. Ei ole sisäistä todistusta, on vain jokin omaksuttu pe­rusajatus, joka ei vaikuta ih­misiin niin, että nämä todella antaisivat elämänsä Herralle ja eläisivät Hänelle. Toisin sanoen, ei ole sisäistä, yli­luonnollista todistusta, että Jumalan elämä on tullut osaksi yksilöihmisen elämää. Tuon kokemuksen puute ei ole Uuden testamentin kris­tillisyyttä.

Apostoli Paavali koki hyvin erilaisen kohtaamisen Jee­suksen Kristuksen evanke­liumin kanssa. Erillään näyistä ja äänistä hänen elämässään tapahtui dramaattinen muu­tos ja hänet valtasi syvällinen Hengen todistus. Paavalin kirjoitukset vakuuttavat, että tämä sisäinen todistus ei koskaan lakannut ja se säilyi aina hänen marttyyrikuole­maansa saakka. Hän päätti 2. Korinttolaiskirjeen sanoin, ”Herran Jeesuksen Kristuk­sen armo ja Jumalan rak­kaus ja Pyhän Hengen osal­lisuus olkoon kaikkien tei­dän kanssanne” (13:13).

Huomaa sanonta, ”Pyhän Hengen osallisuus…”. Apos­toli kirjoitti roomalaisille, ”Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuol­leista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kris­tuksen Jeesuksen, on elä­väksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Hen­kensä kautta, joka teissä asuu” (8:11).

Paavali tiesi, että Pyhän Hengen todistus uskovan hengessä on ainutlaatuinen ja saa aikaa elämän muutok­sen. Ei ole mahdollista, että tämä sisäinen yhteys Pyhän Hengen ja uskovan oman hengen välillä koettaisiin il­man elämän muutosta. Mutta juuri tämä totuus on paljolti kateissa oman ai­kamme kristillisyydessä.

Tuntemuksia korostavat ka­rismaattiset ovat tyytyväisiä, kun ruumiissa koetaan eks­taasikokemuksia, kuten kyl­mänväreitä tai hurmioitu­nutta iloa.

Asiaa vain älyllisesti ajattele­vat kristityt saattavat hyväk­syä opetuksen, että koko asia on asennoitumiskysymys il­man tunteita. Heille kerro­taan, että tulee vain myöntää vastaanottaneensa Jeesus ja tällä pään tiedolla asia on selvä. Molemmat osapuolet ovat hukanneet todellisen kokemuksen uskovan hen­gessä, kun yliluonnollinen, lunastustyön mukainen lap­seksi ottaminen tapahtuu. Tapahtuma on liian syvälli­nen ollakseen vain tunneko­kemus ja liian yliluonnollinen ollakseen vain päättelyn tu­los. Se on todellisuutta joka muuttaa.

Anonymous said...

jatkuu edellisestä....
Pyhä Henki sanoo asiasta selvästi ja varmasti Rooma­laiskirjeen luvussa 8:14-17, ”Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Juma­lan lapsia. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lap­seuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!" Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia. Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin peril­lisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkas­tuisimme.”

On täysin selvää, että tämä Pyhän Hengen työ tapahtuu uskovan omassa hengessä. Taivas ja maa kohtaavat ih­misen sydämessä ja tapahtuu jotakin, joka ei ole tavallinen, jokapäiväinen asia. Ihmisestä tulee uusi luomus. Pyhä Henki on saanut sijan ja Hä­nestä tulee kaikkien päätös­ten lähde. Henkilö ei enää ole synnin orja, vaan häntä johtaa Henki.

Yllä olevan Raamatun tekstin mukaan, Herran Jeesuksen vastaanottanut henkilö on uudessa hengen ja tietoisuu­den tilassa. Hän ei ole saanut pelon henkeä eikä joudu sen sitomaksi, vaan ”lapseuden hengen”. Pitää muistaa, että Pyhä Henki edustaa maail­man suurinta adoptiotoimis­toa. Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on laillinen do­kumentti, jonka kautta jokai­nen katuva ja Herralle antau­tuva syntinen muuttuu ka­donneesta löytyneeksi, pa­kanasta pyhäksi. Efesolais­kirje 2:6 kuvaa tätä hyvin, ”ja yhdessä hänen kanssaan he­rättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa”.

Anonymous said...

"Pitää muistaa, että Pyhä Henki edustaa maail­man suurinta adoptiotoimis­toa. Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on laillinen do­kumentti, jonka kautta jokai­nen katuva ja Herralle antau­tuva syntinen muuttuu ka­donneesta löytyneeksi, pa­kanasta pyhäksi. Efesolais­kirje 2:6 kuvaa tätä hyvin, ”ja yhdessä hänen kanssaan he­rättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa”.
November 21, 2011 4:19 AM"
##

SELITTÄISITKÖ, missä ja millä tavoin tämä "adoptio" - SINUN käsityksesi mukaan - tapahtuu käytännössä?

Miten - käsityksesi mukaan - "syntinen antautuu Herralle"?

Millä tavoin hän saa Herralta vastauksen katumukseensa?

(Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on "kirjallinen dokumentti", joka ei lukemisen kautta pelasta. Se EI OLE "avoin asianajovaltakirja", joka valtuuttaa kenet tahansa ihmisen ryhtymään evankeliumin työhön Jeesuksen nimessä. Jos näin olisi, Jeesuksen lähetyskäsky olisi ollut tarpeeton.)

(Ad F.)

Anonymous said...

SELITTÄISITKÖ, missä ja millä tavoin tämä "adoptio" - SINUN käsityksesi mukaan - tapahtuu käytännössä?


Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on laillinen do­kumentti,sen evankeliumin uskomalla jokai­nen syntejään katuva ja Herralle antau­tuva parannuksen tehnyt syntinen muuttuu ka­donneesta löytyneeksi kuin tuhlaajapoika vertauksessa.

Miten - käsityksesi mukaan - "syntinen antautuu Herralle"?

Jumala kutsuu ihmistä parannukseen ja sen kutsun aikana ihminen voi joka ottaa vastaan Jumalan lahjavanhurkauden tai olla ottamatta sitä vastaan. Jos hän haluaa tehdä parannuksen "syntinen antautuu Herralle"

Millä tavoin hän saa Herralta vastauksen katumukseensa?

Joka minun (Jeesuksen) tyköni tulee, sitä minä en heitä pois.
Evankeliumin uskonut ja parannuksen tehnyt ihminen saa Pyhän Hengen sinetin sisimpäänsä, että on Jumalan lapsi.
Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Juma­lan lapsia. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lap­seuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!" Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.

(Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on "kirjallinen dokumentti", joka ei lukemisen kautta pelasta. Se EI OLE "avoin asianajovaltakirja", joka valtuuttaa kenet tahansa ihmisen ryhtymään evankeliumin työhön Jeesuksen nimessä. Jos näin olisi, Jeesuksen lähetyskäsky olisi ollut tarpeeton.)

Se on avoin asianajovaltakirja evankeliumin uskoneille ja parannuksen tehneille ,Herran työhön kutsun saaneille uskoville.
Sitä kutsutaan yleiseksi pappeudeksi

“Uudestisyntyneet” pyhät ovat osa Hänen perhekun­taansa ja kaikkien Raamatun lupausten perillisiä. Raamattu kuvaa uutta asemaamme ”Jumalan perillisinä” ja ”Kris­tuksen kanssaperillisinä”. Elämämme ei ole päättymä­tön matka pimeissä laak­soissa, eikä Jumala ole vain jonkinlainen mielikuvi­tusolento. Tämä on todel­lista, olemme Hänen poiki­aan ja tyttäriään ja valta­kunta, jonka Isä on antanut Pojalleen, on myös meidän. Olemme kuningaskunnan pappeja ja meillä on yhteys ja ystävyys Isän ja Pojan kanssa. Pyhä Henki on yh­teyden linkkinä meidän ja Isän sekä Pojan välillä. Tämä suhde ja sen todellisuus muuttaa maailmaa, kuten ta­pahtui apostolien aikana.

Roomalaiskirje kuvaa ny­kyistä kristillistä elämää ja kokemusta ”hengen esikois­lahjana”. Se on selvästi ylä­puolella kadotetun maail­man, mutta kuitenkin vä­hemmän kuin meille tulevai­suudessa luvattu toivo.

Katsotaan Room. 8 luvun suurenmoisia jakeita, jotka seuraavat aiemmin lainaami­amme, ”Sillä minä päätän, että tämän nykyisen ajan kärsimykset eivät ole verrat­tavat siihen kirkkauteen, joka on ilmestyvä meihin. Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Ju­malan lasten ilmestymistä. Sillä luomakunta on alis­tettu katoavaisuuden alle – ei omasta tahdostaan, vaan alistajan - kuitenkin toivon varaan, koska itse luoma­kuntakin on tuleva vapaute­tuksi turmeluksen orjuu­desta Jumalan lasten kirk­kauden vapauteen. Sillä me tiedämme, että koko luo­makunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti; eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmäs­sämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruu­miimme lunastusta” (18-23).

Kun nautimme pelastusko­kemuksen “esikoislahjaa” tässä ajassa, emme kuiten­kaan ole vapaat nykyisen maailman ahdistuksista.

On kärsimystä, kuten Room.8:18 mainitsee, mutta se on pientä verrattuna tule­van ajan kunniaan. Menes­tyminen, rikkaus ja elämän nautinnot, joiden perään maailmamme on tullut hul­luksi, on epäraamatullista, eikä edes niin tärkeää, kun pidämme mielessämme Raamatun lupaaman tulevai­suuden. Toivomme on edes­säpäin ja tunnustamme ha­lukkaasti olevamme pyhiin­vaeltajia ja muukalaisia, ku­ten olivat Heprealaiskirjeen luvun 11 kuvaamat uskon sankarit. Tällä maailmanjär­jestyksellä ei ole perustusta, ei tulevaisuutta, emmekä voi turvata sen valheellisiin lupa­uksiin.

Anonymous said...

"November 21, 2011 5:48 AM"
##

En huomannut, oliko pitkässä vastauksessasi jossakin sanottu jotakin Jumalan valtakunnasta. Oletko löytänyt sen. Jos olet, niin sanotko missä se on.

Ad F.

Anonymous said...

Olen löytänyt. Kerrotteko Te missä se Teidän mielestänne on?

Anonymous said...

"November 21, 2011 6:49 AM"
##
Nyt tuli jo lyhyempi vastaus, joka kuitenkaan ei - edelleenkään - antanut suoraa vastausta kysymykseen. Niin kuin ei antanut pitkissä vastauksissa aikaisempiinkaan kysymyksiin.

JUMALAN valtakunta on siellä, missä sen tuntomerkit näkyvät:

"Siitä pitää kaikkein tunteman teidät minun opetuslapsikseni, jos te keskenänne rakkauden pidätte." (Joh. 13:35)

Jumalalla on maan päällä yksi - jakamaton - valtakunta.

Ad F.

Anonymous said...

"JUMALAN valtakunta on siellä, missä sen tuntomerkit näkyvät:

"Siitä pitää kaikkein tunteman teidät minun opetuslapsikseni, jos te keskenänne rakkauden pidätte." (Joh. 13:35)

Jumalalla on maan päällä yksi - jakamaton - valtakunta."


Ette vielä täydellisesti vastannut missä ja mikä tämä maanpäällinen Valtakunta on, jossa kaikki aina ja ikuisesti pyyteettömästi rakastavat toisiaan ilman riitoja?
Jehovantodistajat väittävät omistavansa tämänkaltaisen Valtakunnan maan päällä.

Anonymous said...

"Ette vielä täydellisesti vastannut missä ja mikä tämä maanpäällinen Valtakunta on, jossa kaikki aina ja ikuisesti pyyteettömästi rakastavat toisiaan ilman riitoja?
Jehovantodistajat väittävät omistavansa tämänkaltaisen Valtakunnan maan päällä.

November 21, 2011 8:28 AM"
##

JOS joku "väittää omistavansa", ja elää ja opettaa Raamatun vastaisesti, niin se ei ole mikään tuntomerkki. Päinvastoin.


Yritäppä vuorostasi itse antaa omalta puoleltasi "täydellinen vastaus". Sinähän sanot löytäneesi:

"Olen löytänyt. Kerrotteko Te missä se Teidän mielestänne on?

November 21, 2011 6:49 AM"

Ad F.

Anonymous said...

Vastaan omalta osaltani näkemykseni. Toivoisin Teidän olevan myös reilu ja vastaavan tarkkaan ilman kiertelyjä mitä tarkoitatte sanomalla: "Jumalalla on maan päällä yksi -jakamaton- Valtakunta." Kyllä sille nimi täytyy löytyä ja perustelu miksi näin on. Olkaamme puolin ja toisin rehtejä vastauksissamme.

Oma näkemykseni ja myös kokemukseni Jumalan Valtakunnasta:

Luuk. 17:20-21 ” Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".
Jeesuksen sanat tarkoittavat sitä, että Jumalan valtakunta on ihmisen sydämessä ja hänen hengessään. Meidän henkemme on yhtynyt Herran Henkeen ja olemme yksi Henki
hänen kanssansa. Vielä kerran Luuk. 17: 20-21” Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".
Otan mukaan tämän kohdan v.1938 käännöksestä, sillä se poikkeaa Bibliassa ja vuoden 1992 olevasta käännöksestä.Niissä sanotaan, että Jumalan valtakunta on ”teidän
keskellänne”(tosin 1992 käännös sanoo suluissa teidän keskellänne), jonka alkukielen tuntijat voivat varmentaa onko se oikein?Mielestäni oikea käännös on: ”Jumalan valtakunta on teidän
sisällänne”. Jeesuksen sanat tarkoittavat sitä, että Jumalan valtakunta on ihmisen sydämessä
ja hänen hengessään. Meidän henkemme on yhtynyt Herran Henkeen ja olemme yksi Henki
hänen kanssansa.Mitä Jeesus opettaa Jumalan valtakunnasta, joka on sisäisesti meissä ja myös itsestään, kun hän on meissä tai meidän keskellämme. Useimmat englanninkieliset käännökset ovat joko muotoa
”For indeed, the kingdom of God is within you." (= teissä; teidän sisällänne)
tai
“for behold, the kingdom of God is in the midst of you." (teidän keskellänne;
joukossanne)
Katsotaan vielä tämä toinen kohta, jossa Jeesus sanoo, että hän on oleva opetuslasten keskellä:
Matteuksen evankeliumi:
18:20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."
King James Version kääntää sen näin:
“For where two or three are gathered together in my name, there am I in the midst of them.”

Jumalan valtakunta ei ole tätä luomakuntaa, näkyväistä maailmankaikkeutta, vaan se on
näkymätön todellisuus, joka voidaan ikäänkuin nähdä uskon kautta. Jumalan valtakunta on
myös maan päällä, uskovaisten sydämissä. Se on vanhurskautta(oikeudenmukaisuutta), rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä, eli meidän sydämemme on taivaallisissa,Kristuksen luona. Uskovaiset voivat täten Pyhän Hengen välityksellä julistaa evankeliumia kaikille luoduile ja toteuttaa Jeesuksen lähetyskäskyä.
Jumalan Valtakunta on rakkautta sydämeltä sydämelle, missä Jeesukseen uskovia kokoontuu ja siten se toimii myös maan päällä, kuten Tekin viittasitte maan päällä olevaan Jumalan Valtakuntaan.

Anonymous said...

Jumalan valtakunta on rauhanyhdistyksellä, näin sanotaan seuroissa, vain siellä on elävä seurakunta, sen seinien sisällä. Rajahan on ihan silmin nähtävissä, mm. meikit ja korvakorut erottaa Jumalan valtakunnasta(paitsi Venäjällä kun siellä se on kulttuurissa) :)

Anonymous said...

Minulla on kyllä eri puolilla maailmaa uskovaisia tuttavia. Ei kait Jumala ole kirjoittanut Pyhän Hengen välityksellä Jumalan Sanaa, Raamattua ainostaan jollekkin tietylle piirille?
Tuolla aikaisemmin joku kirjoitti, että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä ja Jeesus kertoi Nikodeemuksen kohdalla että "tuuli puhaltaa missä se tahtoo, näin on jokaisen Hengestä syntyneen" kohdalla.
Jos Jumalan Valtakunta olisi vain kirjoittajan mainitsema SRK, niin Pyhä Henki olisi ikäänkuin sullotttu pulloon ja laitettu korkki kiinni.
Ei tuuli Häntä sieltä mihinkään enää puhaltaisi.
Jeesuksen mukaan näin ei voi olla, eli kyllä Jumalan Valtakunta on sisäisesti jokaisessa uskovassa ihmisessä, missä Pyhän Hengen tuuli puhaltaa ja Jumala armossaan kutsuu ihmisiä sisälle Jumalan Valtakuntaan, eli vanhurskauteen, rauhaan ja iloon Pyhässä Hengessä olevaan sisäiseen yhteyteen Kristuksen kanssa.

Anonymous said...

Milloin Jumalan valtakunta tulee?

Kirjoitin vahingossa tuolla ylempänä tekstissäni:
”(tosin 1992 käännös sanoo suluissa teidän keskellänne)

Piti olla (1992 käännös sanoo suluissa sisäisesti teissä).
Eli alla kokonaan kyseinen kohta 1992 käännöksestä, josta olin sitä mieltä, että tuo "sisäisesti teissä" on tarkemmin käännetty tässä kohdassa kuin "keskellänne"

20 Kun fariseukset kysyivät Jeesukselta, milloin Jumalan valtakunta tulee, hän vastasi: "Ei Jumalan valtakunta tule niin, että sen tulemista voidaan tarkkailla. [Luuk. 19:11, Luuk. 22:18; Ap. t. 1:3,7] 21 Eikä voida sanoa: 'Se on täällä', tai: 'Se on tuolla.' Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne."* [Toinen tulkinta:sisäisesti teissä.][ Ap. t. 28:31; Room. 14:17]

Vielä lisäyksenä tuohon ylläkirjoittamaani Pyhän Hengen kahlitsisimesta;
Isä, poika ja Pyhä Henki ovat kolmiyhteinen persoona.
Eli jos kahlitaan, että Pyhä Henki voi toimia vain jonkin ryhmän sisältä käsin, Hänet kahlitaan mielestäni ikäänkuin yhteen huoneeseen ja avaimia ei sinne ole Isällä Jumalalla, ei Pojalla Jeesuksella , saati itsellään Pyhällä Hengellä.
Heidät on vangittu ja avaimet ovat vain maan päällä vaikuttavalla yhdellä erehtymättömällä seurakunnalla, joka voi halutessaan antaa Jeesuksen ja Pyhän Hengen tulla ulos huoneesta tai sulkea Heidät sinne.
Iankaikkisuusvalta ei näin ollen enää olekkaan iankakkisella Jumalalla, vaan yhdellä seurakunnalla, joka määrää kuinka Isä, Poika ja Pyhä Henki voi toimia.
Kuitenkin Jeesus itse sanoo, että ei Pyhää Henkeä voi omistaa(alla vertaus) yksi ryhmä, eikä tietysti siten Jeesuksen sovitustyön saarnaakaan
Joh 3:8 Jeesus sanoo Nikodemukselle: "Tuuli* puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita." [Alkutekstin sana merkitsee sekä tuulta että henkeä.]"

Anonymous said...

"November 21, 2011 10:39 PM"
##

Hyvä ystävä,

Pitkät selostuksesi tuntuvat tutuilta. Aivan kuin joku olisi siteerannut Raamattua ja kommentoinut esille nostamiaan raamattusitaatteja sinun tyylilläsi aikaisemminkin näissä blogeissa.

Tuo kommentoija oli omien sanojensa mukaan "suoraselkäinen", ja hän esiintyi omalla nimellään. Omalta osaltaan hän piti tapaa esiintyä omalla nimellään ainoana rehellisenä menettelytapana.

Tekstien selityksesi vaikuttaisi olevan aivan "yksi yhteen" tuon entisen YK:n rauhanturvajoukoissa palvelleen, omalla nimellään esiintyneen, ihmisen kanssa.

Se ero näissä selityksissä on, että sinä (toisin kuin aikaisempi kirjoittaja) esiinnyt nimimerkillä "Anonymous", etkä vaadi "suoraselkäisyyttä", et uhoa saavutuksilla YK:n rauhanturvaajana, saavutuksilla yhteiskristillisissä rukousilloissa jne...

Muulta osin tekstisi vaikuttaa "erehdyttävästi" Hannu Lehdon käsialalta. (Anonymous -nimimerkin rooliin ei luonnollisestikaan soveltuisi HL:n kokemuksista kertominen ikään kuin omina kokemuksina?)

Ad F.

Anonymous said...

Eräässä keskustelutilaisuusessa tuli selväksi että Pyhä henki antaa myös oikean poliittisen näkemyksen ja se ei ole Perussuomalainen :)

November 19, 2011 12:39 AM

Onpa veljille auennut keskeltä! Minunkaan mielestäni uskovainen ei voi lähteä kannattamaan sellaista arvomaailmaa jossa toinen ihminen etnisen taustan perusteella painetaan alas, pilkataan. Raamatun mukaan kaikki ihmiset ovat Jumalan edessä samanarvoisia, Perussuomalaisissa on iso ryhmittymä joka syyllistyy rasisimiin, joka ei varmasti ole raamatun mukaista!

Anonymous said...

>>> November 22, 2011 2:00 PM <<<

Tiedän monia, monia vl:iä, jotka äänestivät perussuomalaisia, eivätkä varmasti ole kuvaamiasi henkilöitä! Itsekin äänestimme persuja, vaikka meillä on korkeakoulututkinto emmekä ole vl:iä. Äänestimme sillä, jotta tätä hyvinvointikakkua jaettaisiin vähän tasaisemmin. On suuri vääryys, että toiset rypee yltäkylläisyydessä, mutta toisilla ei ole sitäkään vähää, jolla tulisi toimeen!

Anonymous said...

Perussuomalaisilla on hyvät arvot kristillisien arvojen lisäksi, toisin kuin kaikkia nuolevilla kepuilla ja kokoomuksella. Jos sitten rasismiin mennään niin mitä on se hengellinen rasismi jota vanhoillislestadiolaiset harjottaa, kaikki muut paitsi he ovat väärässä, epäuskoisia ja kadotukseen tuomittuja, ja tätä he tekevät julkisesti kaiket päivät, ja tätä opettavat lapsilleen.

Anonymous said...

Perussuomaliasten arvot on terveet ja moraaliset, toisin kuin kepulla, kumartelevat joka suuntaan. Ja rasismia on myös hengellisessä mielessä, vai mitä sanotte yhdestä ainoasta oikeasta aatteesta, kaikki muut on epäuskoisia.

Anonymous said...

"Uusi evankeliumipostilla julkistettiin

JUHANI ALARANNAN toimittama Evankeliumipostilla 3 paneutuu kirkkovuoden kolmannen vuosikerran teksteihin. Projekti sarjasta käynnistyi vuoden 2009 lopussa toisen vuosikerran teksteillä. Postillat ovat ensisijaisesti Raamatun tekstien selitysteoksia.

Evankeliumipostilla 3:n kirjoittajia on 12, ja jokainen heistä on laatinut kuudesta seitsemään kirjoitusta. Juhani Alaranta kertoi, että tekstejä lukiessaan hän välillä pyysi myös vaimoaan kuuntelemaan, miten ihmeellisellä tavalla Jumala on avannut kirjoituksissa sanaansa.

- Olen kokenut työn tuoman siunauksen myös niin, että Jumala on varjellut sen kautta, Alaranta kertoi." (Päivämies 30.11.2011, s.7)