Wednesday, September 28, 2011

Tuttu Tunne :)

Iltalehti:

"Poliisin syyniin joutunut artikkeli julkaistiin Vartiotorni-lehdessä, jota Jehovan todistajat julkaisevat ympäri maailmaa. Tekstissä varoitettiin seuraajia liikkeen hylänneistä "vääristä opettajista", joita kutsuttiin siinä "henkisesti sairaiksi".

- Oletetaan, että lääkäri kehottaa sinua välttämään jotakuta, jolla on tarttuva, tappava tauti. Tietäisit, mitä lääkäri tarkoittaa, ja noudattaisit hänen kehotustaan tarkasti. No, luopiot ovat "henkisesti sairaita", ja he yrittävät tartuttaa toisiin epälojaalit opetuksensa, artikkelissa todettiin."

Koko Juttu

Vääristä opettajista ja henkisesti sairaista on puhuttu muuallakin.. Lehtiin asti sentään tällaiset jutut eivät kai ole päätyneet.

31 comments:

Anonymous said...

Analogian Mestari rakentaa taas aasinsiltaa, tällä kerralla vieläpä onnistuu siinä verrattain hyvin. Mutta mihin poliisia tarvittiin, kas siinä pulma. Monitoimipsykologipoliisia.

Anonymous said...

Pahantahtoiset huhujen levittäjät ovat ahkerana. Tulos on vielä pahempi ja kiusaa leimatun ihmisen lisäksi hänen läheistensä elämää, ja sellaiseen toimintaan ei pysty puuttumaan virkavallan avullakaan. Jos on sydämestään ilkeä ihminen niin se pystyy kiusaamaan lähimmäistään vuosikausia. Kenenkään estämättä.

Anonymous said...

Myötätuntoni sinulle, blogisti. Voimia sinulle ja perheellesi!

t. KP.

Anonymous said...

Wednesday, June 29, 2011
Sitomisleikki

Kuulin, että eräs sisar oli sidottu. Kyse ei ole mistään sitomisleikistä vaan ihan vanhakantaisesta ns. "synteihin sitomisesta". Tällainen menettely oli käytössä erityisesti 1970-luvulla, mutta näköjään sitä käytetään yhä. Tarkemmin en tunne tämän tradition juuria. Jos joku tuntee, voisi selventää kommentilla. Perusteena on tietysti raamattu. Sitomisleikin perustan kai katsotaan olevan siinä, kun opetuslapsille annettiin lupa päästää ja sitoa.

Synteihin sidotulle ei saarnata syntejä anteeksi, vaikka tämä pyytäisikin. Sitomisleikki aivan sitä pahinta laatua siis. Ja kyse ei tietystikään ole mistään vapaaehtoisesta leikistä vaan uhrin kannalta toimi voi olla kohtalokas. Tässä yhteydessä on kyllä ihan pakko puhua uhrista.

En millään haluaisi uskoa, että tällaista tapahtuu lestadiolaisuudessa 2000-luvulla. Mielestäni sitoja on henkisesti sairas. Sitoja ei ole kristittyä koskaan nähnytkään. Sitoja on se, joka tarvisi parannuksen tekoa, ei sidottu.

Sitoja voisi harrastaa kotonaan niitä sitomisleikkejä ja jättää muut rauhaan.
Posted by Joh: at 11:02 AM 56 comments

Anonymous said...

"Vääristä opettajista ja henkisesti sairaista on puhuttu muuallakin.. Lehtiin asti sentään tällaiset jutut eivät kai ole päätyneet.
Posted by Joh: at 1:45 AM"
##

Kyllä. Vääristä opettajista on puhuttu muuallakin. Paavali kirjoittaa Timoteukselle:

"Tulee näet aika, jolloin ihmiset eivät siedä kuulla tervettä oppia vaan haalivat itselleen halunsa mukaisia opettajia kuullakseen sitä mitä kulloinkin mieli tekee.

He tukkivat korvansa totuudelta ja kääntyvät kuuntelemaan taruja.

Mutta pysy sinä järkevänä kaikissa tilanteissa, kestä vaivat, julista evankeliumia ja hoida virkasi tehtävät." (2. Tim 4:3-5)

Anonymous said...

Henkisesti sairaiden parantamisesta ja oikeista opettajista:

"Te olette kuulleet Jeesuksesta, nasaretilaisesta, jonka Jumala voiteli Pyhällä Hengellä ja voimalla. Hän kulki ympäri maata, teki hyvää ja paransi kaikki jotka olivat joutuneet Paholaisen valtaan, sillä Jumala oli hänen kanssaan.

Tämän me voimme vahvistaa todeksi, kaiken tämän, minkä hän teki Juudean maassa ja Jerusalemissa. Hänet he ripustivat ristinpuulle ja surmasivat,

mutta Jumala herätti hänet kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä -

ei kaikelle kansalle, vaan todistajille, jotka Jumala oli ennalta valinnut, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan sen jälkeen kun hän oli noussut kuolleista.

Hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että juuri hänet Jumala on asettanut elävien ja kuolleiden tuomariksi.

Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi."

Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa." (Apt. 10:38-44)

Anonymous said...

Yks puhuja männä päivänä, oli varotellu kuulijoita "omasta porukasta nousevista immeisistä, jotka haluavat keskustelua". Puhujan mukaan nuo keskustelua kaipaavat ovat vaarallisia, eivätkä lähde liikkeestä pois. Hänen puheestaan oli saanut vaikutelman, että hän toivoi näitten henkilöiden lähtevän läppäsemmään.

Ja olipa tuo puhuja vielä käynynnä analysoimaan, että nämä immeiset ovat tekojen tiellä; laventavat taivaantietä ja toisaalta omavanhurskaita tai jotain sinne päin. Ja ovat oikein armosta uskomassaan vain kuuliaiset lapset, jotka tyytyvät oloonsa ja eloonsa mukisemati.

Myös haasteli tuo puhuja, että kuhan Jumalan aika tulleep, kahtotasan mitä nuille immeisille teherähän. Ja keskustelua käyvvään asian johosta jne.

juuph.

Hannu Lehto said...

Laitan tämän kommentini Johanneksen tämänkin Blogin alle, tänne sen tarkoitin, mutta meni vahingossa tuonne edellisen blogin kommenteihin.
li se sielläkin kyllä huomattu. Kiitos henkilölle, joka sitä kommentoi!

Eli tässä ajatuksiani:

Näin eri herätysliikkeeseen kuuluvana olisin tiedustellut, että onko nyt niin, että Lars Levin nimeä kantaneesta herätysliikkeestä jakaantuneiden haarojen uskovat eivät pääse Taivaaseen? Vain yksi haara, eli vl- liikkeen jäsenen puoluekirja sinne pitää olla(ja vissiin varmuudeksi myös keskustan tai kokoomuksenkin jäsenkirja?)
Eli esikoiset, pikkuesikoiset, Rauhan Sana jne. ovat niin harhassa että ei Taivas huoli heidän jäseniään? saati sitten vapaiden suuntien uskovat, joita on ollut eri maanosissa jo ennen lestadiusta.
Esim metodistit, pabtistit,helluntalaiset,joiden oppia T.B. Barrat muuten toi Suomeen 1900 luvun alussa ja innokkaimat vastaanottajat ja tilaisuuksien järjestäjät olivat lestadiolaisia.
Muistutukseksi vain, että olemme Rajan tuolle puolen siirryttäessä aina yksilönä Jeesuksen edessä.
Voip olla niin, että se on ollut se ja sama, missä herätysliikkeessä on ollut kirjoilla, jos Jeesus kuitenkin katsoo, että ihmisen sydämessä ei kuitenkaan ole ollut aitoa uskoa vaan on näytelty erinomainen näytelmä muille kanssamatkaajille hienosta uskon elämästä, mutta se ei kuitenkaan sitten kestä viimeisellä tuomiolla.
Varsinkaan silloin, jos on ollut tuomitsemassa kaikki muut uskovat Helvettiin keromalla, että vain vl-liikkeen sisäällä pelastuu.
Hirvittää ajatella mitä Jeesus miettii sellaisen ihmisen kohdalla, joka tuomitsee syvältä maailman liejuista Jeesuksen avulla nousseen uskovan kadotukseen sillä perusteella, että tämä kuuluu eri herätysliikkeeseen.
Eihän siinä silloin tuomita vain sitä ihmistä, vaan samalla myös Jeesus ja hänen työnsä tuossa ihmisessä.
Sellaisia miettii tänä aamuna Joutomies Hannu

September 28, 2011 10:33 PM

Anonymous said...

Yks toinen oli puhunu jottain muuta.

jooph.

Anonymous said...

On eri asia syyttää hengellisesti sairaaksi, sitähän käytetään puolustuksena kun kritisoidaan jotain uskonnollista yhteisöä ns. sisältä päin. Tätähän ei ole kriminalisoitu ja siitä ei voi maallinen laki syyttää ellei se mene hengellisen väkivallan puolelle. Hengellinen väkivalta on sitten sitä kun aletaan hengellistä asiaa käyttää ihmisen mitätöimiseen tai vaientamiseen uhkailemalla tai painostamalla häntä tai läheisiä. Tämä uhkailu voi myös olla hengellistä. Esim. vanhoillislestadiolaisuudessa varoitetaan myös vääristä opettajista, sanotaan että tulee aika jolloin väärät profeetat nousevat teidän keskeltänne jne. Näitä vääriä profeettoja on ollut kautta aikain ja niitä tulee aina olemaan. Kaikkein pahin näissä väärissä opettajissa on heidän suuri viisaus, opetus on niin viisasta että sitä ei seurakuntakaan näe vääränä. Siitähän Raamattu varoittaa. He eivät toimi suoraan, eivät itsekään huomaa sitä vääryytenä, he toimivat omasta mielestäänkin toisten sielujen pelastajina ja tekevät sitä täydessä uskossa ja omasta mielestään pyhän hengen vaikuttamina. Tämä tulee esille niin että esim. seuroissa varoitetaan näistä pahoista raatelevista susista, luodaan pelkoa seurakuntaan, tämä on yksi sielun vihollisen tapa eksyttää ihminen oikeasta rakkauden hengestä, luoda mielikuva pelastavasta yhteisöstä, ainoasta oikeasta tavasta tulla autuaaksi, siis luit oikein, tavasta. Näitä opetuksia on maailman hengellisyydet täynnä. Jeesus antoi opetuslapsilleen neuvon, menkää ja kertokaa kaikille kansoille hyvää sanomaa, evankeliumin ilosanomaa, ei hänen tarkoitus varmaan ollut itsekäs. Kaikki peloittelu on ihmisestä, vain evankeliumin uskominen omalle kohdalleen ilman ehtoja poistaa pelon, tuo halun kertoa samaa sanomaa toisille, ilman tekoja, ilman mitään omaa ansiota tai yhteisön julkikuvan puolustelua, Jeesus on meidän johtaja, hänen seuraajana pääsemme taivaan kotiin, tässä tarvitsemme ystävää, luotettavaa kanssakulkijaa vierellemme, saattomieheksikin häntä voimme kutsua, emme tarvitse valtavia torneja, huoneita, rakennelmia, siis yhtään mitään emme tee rahalla, kuuliaisuudella yhteisölle, talkoohengellä, tapakulttuureilla, netillä, ilman nettiä, tämä kaikki on maailmasta. Lapsi ja nuorisotyö ei tarvitse tällaisia suurhankkeita, seuratoiminta ei tarvitse näitä hulppeita toimitaloja ja paljon muuta. Tarvitaan vain pelastavaa evankeliumia puhtaasti saarnattaman, sielulle sitä ruokaa joka lohduttaa ja antaa voimaa meille kaikille. Rahan valta on aina paholaisesta.

Anonymous said...

"On eri asia syyttää hengellisesti sairaaksi
...
Jeesus antoi opetuslapsilleen neuvon, menkää ja kertokaa kaikille kansoille hyvää sanomaa, evankeliumin ilosanomaa, ei hänen tarkoitus varmaan ollut itsekäs. Kaikki peloittelu on ihmisestä, vain evankeliumin uskominen omalle kohdalleen ilman ehtoja poistaa pelon, tuo halun kertoa samaa sanomaa toisille, ilman tekoja, ilman mitään omaa ansiota tai yhteisön julkikuvan puolustelua, Jeesus on meidän johtaja, hänen seuraajana pääsemme taivaan kotiin, tässä tarvitsemme ystävää, luotettavaa kanssakulkijaa vierellemme, saattomieheksikin häntä voimme kutsua, emme tarvitse valtavia torneja, huoneita, rakennelmia, siis yhtään mitään emme tee rahalla, kuuliaisuudella yhteisölle, talkoohengellä, tapakulttuureilla, netillä, ilman nettiä, tämä kaikki on maailmasta. Lapsi ja nuorisotyö ei tarvitse tällaisia suurhankkeita, seuratoiminta ei tarvitse näitä hulppeita toimitaloja ja paljon muuta. Tarvitaan vain pelastavaa evankeliumia puhtaasti saarnattaman, sielulle sitä ruokaa joka lohduttaa ja antaa voimaa meille kaikille. Rahan valta on aina paholaisesta.

September 29, 2011 12:35 AM"
##

- Sanoo ihminen sellaisella varmuudella kuin olisi ainoan oikean totuuden haltija.

Kullakin on omia mielipiteitään - näistäkin ajallisista asioista.

Hannu Lehto said...

- Sanoo ihminen sellaisella varmuudella kuin olisi ainoan oikean totuuden haltija.

Kullakin on omia mielipiteitään - näistäkin ajallisista asioista.
-------
Oliko tuo kommentti mikään perustelu edellisen kirjoittajan todella hyvään perusteluun esim. RAHAN mahdin ylikorostumisesta Jeesuksen sovitustyön kaikkeen maailmaan eteenpäinviemisen sijasta.

Kun asiallinen argumentointi loppuu, niin piikit pistää!

Anonymous said...

Mikä siinä on väärin? esitin mielipiteeni ajallisista asioistakin, sano mikä tuossa on hengellisessä mielessä väärää, olisin kiitollinen tiedosta.

Hannu Lehto said...

Tarkoitatko ajallisilla asioilla tuota rahanmahtia vai mitä tarkoitat?

Raamattu varoittaa hyvin selkeästi, että "älkää kerätkö aarteita maan päälle, jossa koi syö ja ruoste raiskaa, vaan kerätkkää aarteita taivaaseen"

Vertaukset rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta

Rikas nuorukainen, jolle Jeesus sanoi, mene ja myy kaikki mitä omistat ja seuraa minua, mutta nuorukainen ei siihen pystynyt jne.
Jos ehdit, minä en nyt tällä istumalla pääse raamattuun käsiksi, niin yksi aihe mistä Raamattu varoittaa paljon, on kiintmyninen rahaan ja maalliseen mammonaan.

En sitä sano, että olisi synti menestyä ja olla rikaskin, mutta siihen ei saa liikaa kiintyä, vaan oltava valmis luopumaan joka päivä vaikka kaikesta omaisuudestaan.
Kaikki mitä meillä on on Jumalan , Jumalalta lahjaksi saatua ja siihen pitää myös suhtautua siten. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.

Auttaisiko tuo perusteluna???

Anonymous said...

Hannu, tuo riittää mulle, ehdit hiukan ennen laittaa oman kirjoituksen, tuo minun postaus oli siihen edelliseen mitä sinäkin kysyit, pitää alkaa käyttään nimimerkkiä niin ei mene sekaisin :)

Anonymous said...

"Lapsi ja nuorisotyö ei tarvitse tällaisia suurhankkeita, seuratoiminta ei tarvitse näitä hulppeita toimitaloja ja paljon muuta. Tarvitaan vain pelastavaa evankeliumia puhtaasti saarnattaman, sielulle sitä ruokaa joka lohduttaa ja antaa voimaa meille kaikille. Rahan valta on aina paholaisesta.

September 29, 2011 12:35 AM"
##

Ajatteletko, että monisatapäisen ihmisjoukon (lapsineen) pitäisi kokoontua jossakin metsässä, luonnon helmassa? Kesällä. Syksyllä. Talvella. Keväällä. Joka säällä.

Ajatteletko, että se on rahan valtaa, kun ihmiset vapaaehtoisesti antavat yhteisten tarpeiden hoitamiseen (esimerkiksi kokoontumistilan rakentamiseen) niistä varoista, joita Jumala on heille siunannut?

Ajallinen tavara (rahakin) on tarpeellinen tätä ajallista elämää varten. Järjen(kin) käyttö NÄISSÄ asioissa ei ole ainoastaan suotavaa vaan myös suositeltavaa.

Anonymous said...

No voi kun tuli taas mielipide ilmaistua eikä se ollut sinun mielellesi sopiva. Mistä johtuu nuo suuret väkijoukot. Tietty siitä että on laajoja aluieta yhdistetty saman toimitalon piireihin. Jos ei olisi niin keskitettyä tämä toiminta sovittaisiin pienempiin tiloihin. Mutta olisko niin että suuremmassa joukossa tyhmyys tiivistyy?? Lasten ja nuorten leiri ym toimintoihin on tiloja valmiina jos vain halua olisi tehdä yhteistyötä mm serakuntien ja kirkon kanssa. Ei niissä sinänsä pahaa ole mikäli tuo varanke räys olisikin vapaaehtoista, vaan kun ilmoitetaan että nyt sinu ja sinun osuus tästä hankkeesta on sen verran, karrikoidusti sanotaan että kaiva kuvetta vaikka et ole mitenkään ollut hanketta ajamassa tai sen tarpeellisuudesta vakuuttunut. Huono peruste on että jos et halua osallistua tähän varainkeruuseen niin et ole oikein uskomassa, siis sen mukaan kuin SRK opettaa, luonto on hyvä paikka kokoontua ja tiloja löytyisi varmasti .

Anonymous said...

"September 29, 2011 2:40 AM"
##

Suuret väkijoukot johtuvat täällä päin siitä, että paikkakunnalle on viime vuosina ollut voimakasta muuttoliikettä. Tästä johtuen toimitalot ovat useilla paikkakunnilla käyneet ahtaaksi. Nämä asiat ovat yhteisiä asioita. Kukin osallistuu voimiensa ja lahjojensa mukaan.

Anonymous said...

En millään haluaisi uskoa, että tällaista tapahtuu lestadiolaisuudessa 2000-luvulla. Mielestäni sitoja on henkisesti sairas. Sitoja ei ole kristittyä koskaan nähnytkään. Sitoja on se, joka tarvisi parannuksen tekoa, ei sidottu.

Sitoja voisi harrastaa kotonaan niitä sitomisleikkejä ja jättää muut rauhaan.
Posted by Joh: at 11:02 AM 56 comments

September 28, 2011 8:12 AM

##

Tuo on JA:n kirjoituksesta.
Samaa "sairauskorttia" käyttää mitä helluntalaisetko ne oli vai mitä jota JA kai yritti tuossa uusimmassa kritisoida.

Sairaaksi on helppo syyttää sellaisia joita ei ymmärrä.

Anonymous said...

"Sitomisleikeistä":

Jeesus sanoo (opetuslapsilleen):

"Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa." (Matt. 18:18)
##

Mielestäni KANNATTAA lukea (ajatuksen kanssa) koko Matt. 18. luku. Ja miettiä (itse kunkin), mitä Jeesus tahtoo sanoa minulle (lukijalle) henkilökohtaisesti.

Luvun teemat:

- Kuka on suurin?

- Viettelykset

- Vertaus eksyneestä lampaasta

- Syntiä tekevä veli ja seurakunta

- Vertaus armottomasta palvelijasta

Anonymous said...

Huono peruste on että jos et halua osallistua tähän varainkeruuseen niin et ole oikein uskomassa, siis sen mukaan kuin SRK opettaa, luonto on hyvä paikka kokoontua ja tiloja löytyisi varmasti .

September 29, 2011 2:40 AM

""

No johan on.
En ikinä ole moista vaatimusta kuullut.
Meilläkin on toistakymmentä lasta, leireillä ollaan silloin kun pystytään.
Ikinä ei ole tullut sellainen olo, että on pakotettu sinne lähtemään tai lähettämään.

Luonnossa ollaan oltu.

Olehan ihan vapaa tuon varainkeruun suhteen. Sen vuoksi ei kannata olla uskomassa, että saa rahaa johonkin laittaa!

Anonymous said...

"Sen vuoksi ei kannata olla uskomassa, että saa rahaa johonkin laittaa!"

Höh......(huokaus) Ihailen ihmisiä, jotka osaavat kaiken kääntää itselleen eduksi.

Anonymous said...

"Sen vuoksi ei kannata olla uskomassa, että saa rahaa johonkin laittaa!"

Höh......(huokaus) Ihailen ihmisiä, jotka osaavat kaiken kääntää itselleen eduksi.

-----------------------------------

Minä ihailen myös! Ja miten oikeassa ap onkaan!
Sen vuoksi, että saa laittaa rahaa johonkin ei kannata olla uskomassa.. Kuolematon ajatus.

Huomasitko, keskustelu itse aiheesta loppui tähän lauseeseen? Vastapuolelta loppuivat argumentit. Totuuden edessä vääryys vaikenee ja pakenee pois.

Anonymous said...

"September 29, 2011 9:51 AM"

Taas kommentointia ihan asian vierestä. En ole puhunut mitään leireille pakottamisesta tms. Itse mielellään maksan leiristä ja lapsille suosittelen niitä, nuorten reissut on hyviä myös.
Pyhä henki avaa kukkaron nyörit, kun "haluamme" olla kuuliaisia seurakunnan yhteisille päätöksille niin olemme kelpaavaisia yhteisöön, Jumala on siunannut sinulle varoja ja niistä osa "kuuluu" antaa Jumalan valtakunnan työhön. Jos en kannata näitä suuria rakennushankkeita niin en laita rahaa niihin. Nyt joku tekee olettaman että en kannata lapsi ja nuorisotyötä, leirityötä jne. Minun mielestä nuo asiat kytketään yhteen hyvin voimakkaasti, kun käytän palveluja ja maksan niistä niin se riittää minulle, tai jos tuen jotain hanketta niin laitan siihen sen mitä kohtuudella voin. Kun olen jäsen niin SRK voi periä osuuteni paikalliselta yhdistykseltä, jokuhan sen maksaa jos en minä itse. Jos en maksa jäsenmaksua niin aletaan huolestua mikä on uskoni laita. Ihmehommaa!!!

Anonymous said...

Viimeiselle kommentoijalle, olen ollut kahden eri ry:n johtokunnassa, eikä kummassakaan ole koskaan käyty keskustelua siitä kuka kuuluu ja kuka ei kuulu ry:n jäseneksi, annat kirjoituksessasi ymmärtää, että pakotamme ihmiset jäseniksi, höpö höpö!

Anonymous said...

sinä voit käsittää miten tahdot, kokemusta myös ko. johtokunnnista ja en tarkoittanut tuota, vaan sitä mitä ei sanotakaan ääneen vaan selän takana ollaan "huolissaan". Se on tosi, vaikka mitä muuta kuvaa yritetään antaa ulkopuolelle!!!

Anonymous said...

"Kantakaa toistenne kuormaa"

"Veljet, jos joku tavataan tekemästä väärin, on teidän, joita Henki ohjaa, lempeästi ojennettava häntä. Olkaa kuitenkin varuillanne, ettette itse joudu kiusaukseen.

Kantakaa toistenne taakkoja, niin te toteutatte Kristuksen lain.

Joka luulee olevansa jotakin, vaikka ei ole mitään, pettää itseään.

Kukin tutkikoon vain omia tekojaan. Silloin hän voi ylpeillä vain siitä, mitä hän itse on, vertaamatta itseään toiseen.

Jokaisen on kannettava oma kuormansa.

Se, jolle Jumalan sanaa opetetaan, antakoon opettajalleen kaikkea hyvää.

Älkää pettäkö itseänne! Jumala ei salli itseään pilkattavan. Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.

Joka kylvää siemenen itsekkyyden peltoon, korjaa siitä satona tuhon, mutta se, joka kylvää Hengen peltoon, korjaa siitä satona ikuisen elämän.

Meidän ei pidä väsyä tekemään hyvää, sillä jos emme hellitä, saamme aikanaan korjata sadon.

Kun meillä vielä on aikaa, meidän on siis tehtävä hyvää kaikille, mutta varsinkin niille, joita usko yhdistää meihin." (Gal. 6:1-10)

Anonymous said...

Mistä tulee teille tämä suuri kyynisyys veljiä ja sisaria kohtaan? En voi lukemistani kommenteista havaita, että muut vanhoillislestadiolaiset olisivat teille rakkaita sisaria ja veljiä, päinvastaista on havaittavissa, eikö Jumalan poika neuvonut ajattelemaan aina parhain päin, eikä jokaista asiaa kääntämään kielteiseksi? Opettaako Pyhä Henki oikeasti tuohon vihaan, takanapäin käytävään haukkumiseen? Tuossa edellä esitti eräs kirjoittaja väitteenä, että takanapäin ollaan huolissaan, juuri siihenhän tämäkin palsta tähtää, TAKANAPÄIN kirjoitellaan nimettöminä. No tehkää tavallanne, en kuitenkaan usko että Pyhä Henki neuvoo tuonkaltaiseen vihaan vaan neuvoisi rakkauteen.

Anonymous said...

Blogisti kirjoittaa nimellä ja edestäpäin, hänestä ollaan huolissaan ja jokaisesta joka ei ole eri mieltä blogistin kanssa. Tuo huolestuminen on varsin yleistä. Eikähän lopeteta selän takana huolestuminen, huolehditaan omasta uskosta, ja jos huolestuttaa niin kerrotaan ensin sille joka huolestuttaa, ihan ensin, vasta sitten jos huoli on oikea niin uskonystäville, ja kaikki mitä takanapäin puhutaan on valhetta, kaikki mitä sanomme toisesta nimeltä on julkista, sitä ei voi pitää luottamuksellisena, vain mitä itsestä puhumme on luottamuksellista. En voi kenenkään asioista puhua toiselle ja sanoa että tästä ei sitten saa kenellekään puhua, se on valhetta ja syntiä joka tulee korjata niin laajasti kuin on puhunut.

Anonymous said...

"Blogisti kirjoittaa nimellä ja edestäpäin, hänestä ollaan huolissaan ja jokaisesta joka ei ole eri mieltä blogistin kanssa. Tuo huolestuminen on varsin yleistä. Eikähän lopeteta selän takana huolestuminen, huolehditaan omasta uskosta, ja jos huolestuttaa niin kerrotaan ensin sille joka huolestuttaa, ihan ensin, vasta sitten jos huoli on oikea niin uskonystäville, ja kaikki mitä takanapäin puhutaan on valhetta, kaikki mitä sanomme toisesta nimeltä on julkista, sitä ei voi pitää luottamuksellisena, vain mitä itsestä puhumme on luottamuksellista. En voi kenenkään asioista puhua toiselle ja sanoa että tästä ei sitten saa kenellekään puhua, se on valhetta ja syntiä joka tulee korjata niin laajasti kuin on puhunut.

October 2, 2011 11:36 AM"
##

MITÄ tarkoittaa lause "Blogisti kirjoittaa nimellä ja edestäpäin."?

Näistä blogeista tulee toisenlainen vaikutelma: blogisti kirjoittaa koko maailmalle - siitä, minkä itse on jättänyt taakseen, mille itse on kääntänyt selkänsä.

"Edestäpäin kirjoittaminen" riippunee lukijan näkökulmasta:

Joka ajattelee kirjoittajan kirjoituksista myönteisesti, tulkitsee kaiken "parhain päin" (blogistin ja itsensä näkökulmasta).

Anonymous said...

"October 10, 2011 1:12 AM"

Blogisti on tunnettu henkilö, kirjoittaa nimellään eikä koskaan ole tuonut kirjoituksissaan esille jotain luottamuksellisia asioita toisista ihmisistä, itsestäänhän saa kirjoittaa mitä vain haluaa. Siis avointa ajattelua, julkista kirjoittelua ja kannanottoja julkisiin kirjoituksiin. Piste.